skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

سرمایه‌‌گذاری سالانه ۲۰ میلیارد تومان روی ۱۰۰ استارت‌آپ

تحریریه پیوست

۱۶ مهر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۳ اسفند ۱۳۹۸

رویداد سلسله گردهمایی موج سوم زیست‌بوم کارآفرینی با هدف بررسی چالش‌های راهبردی و سرمایه‌گذاری بذری امروز (۱۶ مهر) برگزار شد. در این رویداد فعالان اکوسیستم استارت‌آپی چون سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها با تمرکز بر معرفی مجموعه «۱۰۰ استارت‌آپ» موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری این حوزه را بررسی کردند. در این رویداد اعلام شد که هدف از راه‌اندازی مجموعه ۱۰۰ استارت‌آپ سرمایه‌گذاری سالانه ۲۰ میلیارد تومان روی ۱۰۰ استارت‌آ‌پ است. 

به گزارش پیوست، مجموعه «۱۰۰ استارت آپ» با همکاری موسسه دانش‌بنیان برکت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی جهت سرمایه‌گذاری روی ۱۰۰ استارت آپ در مرحله بذری و پیش‌بذری راه‌اندازی شده است.

علی زواشکانی، راهبر ارشد و طراح مدل ۱۰۰ استارت‌آپ در مورد نحوه فعالیت این مجموعه به پیوست گفت‌: «در این مجموعه قرار است با تجمیع منابع مالی شرکت‌هایی که در این شرایط کشور وضعیت مالی خوبی دارند مانند موسسه دانش‌بنیان برکت، شناسا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری منتورها و مشاوران فعال در فضای کارآفرینی روی تعداد قابل توجهی از استارت‌آپ‌ها سرمایه گذاری کنیم.» به گفته زواشکانی هدف «۱۰۰ استارت‌آپ» سرمایه‌گذاری سالانه به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان روی ۱۰۰ استارت‌آپ است.

او ادامه داد: «تمرکز این مجموعه روی کسب‌وکارهای محصول محور و سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهایی است که در مرحله پیش‌بذر و بذری قرار دارند. در طول سرمایه‌گذاری نیز تیم‌ها از حمایت و راهنمایی‌های منتورها بهره می‌برند. البته درکنار سرمایه‌گذاران با شتاب‌دهنده‌ها نیز همکاری داریم تا فضاهایی نیز در اختیار استارت آپ‌ها قرار دهند. در مرحله آخر نیز یا استارت‌اپ‌ها به مرحله بعدی سرمایه‌گذاری می‌روند یا شکست می‌خورند که امیدواریم اتفاق اول رخ دهد.»

همچنین زواشکانی  در سخنرانی که در این رویداد داشت بیان کرد: «منابع ما در حال‌حاضر و در شرایط تحریم هم از لحاظ انسانی و هم مالی محدود است. به نظر من نباید در این حوزه به صورت موازی حرکت کنیم و تمام اکوسیستم باید روی یک هدف تمرکز کنیم تا به آن دست یابیم.»

او ادامه داد: «اولویت‌های سرمایه‌گذاری ما روی کسب‌وکارهایی با موضوعات هوش مصنوعی، فین‌تک، سلامت الکترونیکی، معدن، نفت و انرژی و محیط‌ زیست و فناوری‌های کشاورزی، تولیدات شیمیایی و پلیمری، اینترنت اشیا و هوشمندسازی،مدیریت و خدمات شهری و حمل‌ونقل، محتوا و سرگرمی است.»

مدیر ارشد طرح ۱۰۰استارت آپ با اشاره به اینکه این طرح در حال‌حاضر در تهران و استان‌های بزرگ مانند مشهد و اصفهان فعال است، بیان کرد: «مهرماه فراخوان دادیم و هنوز افرادی که ایده دارند می‌توانند در سایت 100startups.ir ثبت‌نام کنند. فرآیند پذیرش تیم و انعقاد قرارداد  وغربالگری اولیه و انتخاب منتورها ۳۰ روز به طول می‌انجامد. به احتمال زیاد در هفته‌های آتی مراحل بررسی و پذیرش تیم‌ها آغاز ‌شود.»

چالش‌ها و موانع سرمایه‌گذاری

دراین رویداد همچنین پنلی با عنوان «سرمایه‌گذاران و بازار» با حضور شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ، حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، محمد مهدی عباسخانی،  مدیرعامل حرکت اول سرمایه‌‌گذاری جسورانه شرکتی همراه اول، حمزه قطبی‌نژاد، مدیرعامل توسعه کارآفرینی بهمن برگزار شد.

در این پنل قطبی‌نژاد با اظهار امیدواری از فعالیت ۱۰۰ استارت‌آپ و ایجاد تحول در اکوسیستم توسط این مجموعه گفت: «در دوره‌ای شاهد هیجان در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بودیم و آن‌‌ها به دنبال کارآفرینی بودند و شتاب‌دهنده‌ها خدمات خوبی عرضه می‌کردند؛ اما وقتی شرایط اقتصادی کشور تغییر کرد، فارغ التحصیلان یا کشور را ترک کردند یا کارآفرینی را کنار گذاشتند. شاید به خاطر کمبود منابع مالی بود و سرمایه‌‌گذاران در ابتدا روی کسب‌وکارها خیلی خوب سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ اما کم کم این سرمایه‌گذاری‌ها کمرنگ شد. من امیدوارم ۱۰۰ استارت‌آپ این هیجان اولیه را دوباره به اکوسیستم استارت آپی بازگرداند.»

عباس‌خانی نیز در مورد سرمایه‌گذاری اپراتور اول روی استارت آپ‌ها بیان کرد: «به این خاطر وارد این حوزه شدیم که مسیر شکل‌گرفته مسیر درستی است و پتانسیل‌های بالایی در این حوزه وجود دارد. اما در این زمینه باید برنامه‌ریزی درستی انجام شود. ما نیز در حرکت اول پذیرای تیم‌هایی هستیم که ظرفیت بزرگ شدن و نگاه نو و خلاقانه داشته باشند. حرکت اول نیز با شرکت در رویدادهای مختلف و حضور در پارک‌های فناوری با استارت‌آپ‌ها و ایده‌ها نو برای سرمایه‌گذاری و حمایت آشنا می‌شود.»

او تاکید کرد اکوسیستم باید بومی‌سازی شود و برای این کار باید آموزش و فرهنگسازی را از دانشگاه شروع کرد.

قنادپور نیز در مورد همکاری دانشگاه و اکوسیستم استارت آپی در کنار هم معتقد بود: «سرمایه‌گذاران یا شتاب‌دهنده‌ها نباید تنها اسم دانشگاه‌ها را یدک بکشند. بلکه این اکوسیستم در دل دانشگاه باید شکل بگیرد تا هم دانشگاهیان و هم فعالان حوزه اکوسیستم استارت آپی با فعالیت یکدیگر آشنا شوند و جریان‌سازی شکل بگیرد.»

او همچنین درمورد اینکه چگونه مجموعه ۱۰۰ استارت آپ می‌تواند به شکل‌گیری استارت آپها موفق کمک کند، گفت: «استارت‌آپ‌ها بیشتر از سرمایه‌گذاری به امکانات نیاز دارند. این کسب‌وکارها باید با استفاده از امکانات به درستی جریان‌سازی کنند. ما هم باید ابزارهایی در اختیار آنها قرار دهیم تا نوآوری شکل بگیرد.»

شهاب جوانمردی همچنین در بخشی از این پنل به ایجاد زبان مشترک میان سرمایه‌گذاران و استارت آپ‌ها اشاره کرد و گفت: «در اکثر اوقات ما اهداف و روش‌های خاص خود را داریم و کسب و کارها هم روش و هدف خود را دارند. با اینکه ایده آنها بسیار خوب است اما چون زبان و مسیر ما مشترک نیست به نتیجه نمی‌رسیم.»

http://pvst.ir/68f

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو