skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر
انتخاب سردبیر

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در چهارمین شبانه‌های پیوست:

کیوسک‌های هوشمند شهرداری تهران از ماه آینده به‌صورت پایلوت راه‌اندازی می‌شوند

امید اعظمی عضو تحریریه

۲۴ دی ۱۳۹۹

زمان مطالعه : ۱۶ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۳ خرداد ۱۴۰۰

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با سردبیر ماهنامه پیوست از راه‌اندازی مجدد کیوسک‌های هوشمند در ماه آینده به‌صورت پایلوت در منطقه ۲ خبر داد. محمد فرجود در این خصوص اعلام کرد در صورت موفقیت‌آمیز بودن این پایلوت، به تدریج در دیگر نقاط و در نهایت در کل شهر تهران این کیوسک‌ها نصب می‌شوند.

فایل صوتی کامل این گفت‌وگو را از اینجا گوش کنید:

 

به گزارش پیوست، شب گذشته هفته چهارم از فصل دوم شبانه‌های پیوست با حمایت شرکت خدمات انفورماتیک برگزار شد که در آن سردبیر ماهنامه پیوست میزبان مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران بود.

در این گفت‌وگوی زنده، به ماجرای کیسوک‌های هوشمند شهرداری اشاره شد که حدود ۲ سال پیش سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران از راه‌اندازی آن خبر داده بود اما حالا با گذشت دو سال نه کیسوک هوشمند و نه اینترنت رایگان شهری دیده نشده است.
فرجود با اشاره به این موضوع که پروژه کیسوک هوشمند برای خود شهرداری چالش‌های زیادی را به همراه داشت توضیح داد: «ما این پروژه را به‌صورت پایلوت در بخشی از تهران انجام دادیم و به تعداد زیادی چالش و مساله از جمله مساله نگه‌داری برخوردیم. حالا با یک مدل اصلاح شده به این پروژه نگاه می‌کنیم. پروژه جدیدی که برای این موضوع در دست اجرا داریم به‌صورت پایلوت در منطقه ۲ تا یک ماه آینده اجرا خواهد شد و با کمک یکی از اپراتور‌ها هم وای‌فای رایگان دارد و هم سرویس‌های آن تست شده است.»

همچون دیگر گفت‌وگو‌های زنده، مجموعه اقدامات صورت گرفته در دوران کرونا قسمت ابتدایی این گفت‌وگو بود. سردبیر ماهنامه پیوست اولین سوال در این خصوص را اینطور مطرح کرد که مهم‌ترین اقدامات فاوای شهرداری تهران در دوران کرونا چه بود؟ فرجود با اشاره به چالش های داخلی شهرداری تهران پس از شیوع کرونا اعلام کرد: «با ظهور کرونا از ابتدای اسفند تمام جلسات ما در شهرداری به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. در حال حاضر ۴ سیستم ویدئو کنفرانس جداگانه برای موضوعات مخلتف در شهرداری وجود دارد. دورکاری، پخش زنده، تجهیزات و غیره از مواردی بوده که همچنان هم درگیر آن هستیم.»

او در مورد اقداماتی که در حوزه خدمات شهروندی اتفاق افتاد توضیح داد: «پروژه‌های زیادی برای بخش الکترونیکی خدمات از جمله تهران من داشتیم که در دوران کرونا شتاب گرفت. سرویس‌های آنلاین و الکترونیکی که شهرداری به مردم ارائه می‌دهد در خیلی از موارد وابسته به استعلام بین دستگاهی است. برای مثال در حوزه شهرسازی بالای ۴۰ استعلام بین دستگاهی وجود دارد. خیلی از این استعلام‌ها همچنان الکترونیکی نیست و ما سعی کردیم این استعلام‌ها را الکترونیکی کنیم. بعضی از آن‌ها الکترونیکی شد اما همچنان بسیاری الکترونیکی نیست.»

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران: «امکان پرداخت تمام قبوض شهرداری و غیرشهرداری ساختمان، عوارض خودرو، خلافی خودرو و موتورسیکلت و اطلاعات میادین تره‌بار در اپلیکیشن «تهران من» وجود دارد.»

فرجود در پاسخ به این سوال که بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از مشکلات متعدد سرویس‌ها در اپلیکیشن و سایت تهران من انتقاد کردند. چقدر این سرویس‌ها قابل اعتماد و قابل اجرا هستند؟ با اعلام این که به طور متوسط روزی ۳ هزار تماس و تیکت در کال سنتر تهران من اتفاق می‌افتد اعلام کرد: «خیلی بعید است که سرویس‌ها از کار افتاده باشد. اگر سرویس‌ها به مشکل می‌خوردند، این ۳ هزار تماس و تیکت سر به فلک می‌کشید. اصلا به این شکل نیست که یک پلتفرم با ۳ میلیون کاربر که روزانه حجم بالایی مراجعه‌کننده دارد سرویسش از کار بیافتد.»

او در ادامه توضیح داد: «اگر شخصی با هر کدام از سرویس‌ها به مشکل خورد با شماره ۱۳۷ و کد ۵ تماس بگیرد و یا تیکت ارسال کند. همکاران من حتما پاسخگو خواهند بود. تقریبا ۲۰ سرویس پشت تهران من وجود دارد که در خدمات مختلف فراخوانی می‌شوند.»

فرجود در خصوص روند رشد خدمات آنلاین پلتفرم تهران من توضیح داد و گفت: «در تهران من، از طرح ترافیک شروع کردیم و بعد از آن پارک حاشیه‌ای را اضافه کردیم. در حال حاضر امکان پرداخت تمام قبوض شهرداری و غیرشهرداری ساختمان، عوارض خودرو، خلافی خودرو و موتورسیکلت و اطلاعات میادین تره‌بار در تهران من وجود دارد.»

مشکل مرتب‌سازی و تجمیع داده‌ها

سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به استارت‌اپ‌های نقشه و مسیریابی مانند نشان و بلد در دوران کرونا که معتقد بودند شهرداری تهران داده تمیز و مجتمعی ندارد که در مواردی مانند شناسایی مکان اصناف قابل استفاده باشد؛ این سوال را مطرح کرد که چرا به عنوان یک درگاه واحد اطلاعات شهری نمی‌شود از اطلاعات فاوای شهرداری استفاده کرد و اینکه آیا این وظیفه بر عهده فاوای شهرداری است؟

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با اعلام این که در مورد اصل موضوع یعنی Data Cleaning و مرتب‌کردن داده‌ها بحثی وجود ندارد و حتما باید اتفاق بیافتد توضیح داد: «لایه‌های اطلاعات مکانی دو دسته است. یک دسته اطلاعاتی است که همین الان در اپلیکیشن رایا و نقشه سایت Tehran.ir قرار دارد که پایه اطلاعات آن براساس دیتای وارد شده توسط مردم بوده است. دسته دوم لایه‌های مربوط به شهرداری است. یعنی اطلاعات آن‌ها را خود شهرداری یا به‌صورت دوره‌ای یا به‌صورت منظم و مستمر به‌روز رسانی می‌کند. آن دسته‌ای که وارد کردن اطلاعات آن دست خود شهرداری بوده وضعیت بهتری دارد و مرتب‌تر هستند.»

فرجود در ادامه توضیح داد: «بحث سومی هم وجود دارد و آن داده‌های شهری و کلیدی در مواقعی مانند بحران است. آیا شهرداری باید لایه‌های زیرزمینی را داشته باشد؟ این یک موضوع بسیار مهمی است که طبق قانون باید اینطور باشد و باید تمام نهاد‌های خدمات شهری داده‌های خود را در یک جا تجمیع کنند که تصمیم بر این بود که محل تجمیع شهرداری باشد، اما به دلایل مختلف این اتفاق نیافتاده است.»

آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست در مورد علت و چرایی این ماجرا سوال پرسید و فرجود توضیح داد: «در تبادل داده‌های بین دستگاهی، بحث این که چقدر الزام وجود دارد به دادن این اطلاعات مساله مهمی است. از طرفی بخشی از اطلاعات که رد و بدل شده به این علت که سیستمی نبوده، به‌روزرسانی نشده و ممکن است آن اطلاعات نیاز به تغییر داشته باشد. کاری که الان با حوزه برق شروع کردیم و امیدواریم به حوزه گاز و غیره هم بتوانیم انجام دهیم این است که سعی می‌کنیم به‌صورت سیستمی این اطلاعات را به هم متصل کنیم.»

فرجود در پاسخ به این انتقاد که شهرداری تهران زیرساخت لازم از جمله دیتاسنتر و تجهیزات کافی و لازم برای پردازش اطلاعاتی که به دستش می‌رسد را ندارد ضمن رد این انتقاد و فرضیه گفت:‌ «شهرداری تهران در همه زمینه‌ها با بیگ‌دیتا سروکار دارد. ساده‌ترین تحلیل‌ها در شهرداری با دیتاهای با حجم بالا اتفاق می‌افتد. به‌عنوان نمونه روزانه بین ۸ تا ۱۰ میلیون پلاک در تردد روزانه در شهرداری خوانده می‌شود. این عکس‌هایی که گرفته می‌شود یک بار در همان محل پردازش می‌شود و سپس به سیستم پردازش تصویر که از یادگیری ماشین بهره می‌برد متصل می‌شود و بعد در آخر با گذر از تمامی این مراحل اگر قابل شناسایی نباشد به وسیله نیروی انسانی خوانده می‌شود.»

او در ادامه توضیح داد: «زمانی که حجم پردازش اطلاعات بسیار زیاد می‌شود حتما از منابع بیرونی هم استفاده می‌کنیم. در یک سال و نیم گذشته در مرکز آمار شهرداری تهران به سمت تحلیل داده رفته‌ایم و در سال ۹۹ بالای ۱۵ پروژه بسیار جدی در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، با مجموعه‌های مختلف از جمله بهترین تیم‌های دانشگاهی پیش بردیم.»

فرجود به‌عنوان نمونه به یک پروژه اشاره کرد که در مورد تحلیل داده‌های شهری برای رسیدن به الگوریتم سفرهای شهری است او گفت : برای اجرای این پروژه سیستم‌های خود شهرداری امکان و توان درگیر شدن در این پروژه را نداشتند و برای انجام آن از دانشگاه شریف کمک گرفتیم حتی کلان داده‌‌های اپراتور‌ها و اپلیکیشن‌‌های نقشه را نیز دریافت کردیم.

سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به برگزاری Reverse Pitch توسط فاوای شهرداری حدود ۲ سال پیش که بخشی از داده‌های شهرداری به‌صورت داوطلبانه در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار گرفت در مورد استقبال از این طرح و نتایج آن پرسید.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ توضیح داد: «مسیری را آغاز کردیم که در آن نیاز‌های شهرداری را شناسایی کنیم و بتوانیم آن‌ها را در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در زیست‌بوم نوآوری معرفی کنیم.»

او ادامه داد: «به‌صورت مدون نیاز‌های شهرداری در حوزه فناوری را اصلاح و منتشر کردیم. این نیاز‌ها که بیش از ۴۰۰ مورد است در آدرس baham.tehran.ir موجود است.»

سوال دیگر سردبیر ماهنامه پیوست این بود که POI یا نقاط مورد استفاده عمومی مثل اصناف باید بخش خصوصی انجام دهد یا وظیفه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری است؟ فرجود در پاسخ اعلام کرد: «تولید این اطلاعات روزانه به‌صورت داینامیک انجام می‌شود. هیچ‌وقت این اطلاعات توسط سازمان یا ارگانی به‌صورت دستی انجام نمی‌شود چون امکان آن وجود ندارد.»

پلمپ استارتاپ‌ها

در تاریخ ۱۷ اسفند ۹۸ ماموران شهرداری برای پلمپ دفتر شنوتو اقدام کردند. دستور پلمپ دفتر شنوتو در حالی از سوی شهرداری صادر شد که این استارت‌آپ در مهرماه سال ۱۳۹۷ نامه‌ای از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده که نشان می‌دهد آنها کسب‌وکار دانش بنیان محسوب می‌شوند. براساس قانون دانش‌بنیان شرکت‌هایی که مجوز دانش‌بنیانی دریافت کرده باشند امکان فعالیت در امکان مسکونی را خواهند داشت. سردبیر ماهنامه پیوست در مورد این ماجرا و جزئیات حل شدن آن پرسید. فرجود پاسخ داد: «اول از همه این که وقتی برای پلمپ یک مکان اقدام می‌شود ممکن است دلایل زیادی پشت آن باشد. اما دو ریشه دارد یا خلافی صورت گرفته که شهرداری مسئول رسیدگی به آن است و یا شکایت مردمی وجود داشته و این موردها توسط شهرداری بررسی می‌شود.»

فرجود ادامه داد: «به پیشنهاد فاوای شهرداری و شخص خود شهردار تهران، برای شرایط ویژه کرونا یک بخشنامه صادر شد که اجازه استقرار کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان در بخش مسکونی را می‌دهد.»

شهرپی

سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به رونمایی فاوای شهرداری از سرویسی به نام شهرپی در نمایشگاه تراکنش امسال از جزئیات این سرویس و نحوه ارائه خدمت این محصول در سرویس‌های دیگر پرسید. فرجود پیش از پاسخ به این نکته اشاره کرد که شهرپی کیف پول نیست بلکه یک سامانه یکپارچه برای تجمیع خدمات پرداخت خرد شهری است و کاری که شهرپی انجام می‌دهد این است که یک زیرساخت برای پذیرنده ایجاد می‌کند که انواع بازیگران حوزه پرداخت از جمله کیف پول‌ها بتوانند در آن بستر تراکنش ایجاد کنند.

پس از این توضیحات فرجود در خصوص جرئیات این طرح گفت: «ابزار‌ها و سرویس‌های مختلفی در این پلتفرم وجود دارد که برای شروع ابزار‌ها بارکد و سرویس تاکسی انتخاب شده است. به‌حتم در آینده ابزارها و سرویس‌های بیشتری روی این پلتفرم قرار خواهند گرفت. شهرپی با ارائه API به اپلیکیشن‌ها و کیف‌پول‌ها اجازه ثبت تراکنش می‌دهد.»

فرجود معتقد است سرویس‌هایی مانند شهرپی می‌تواند به رشد بازار کمک کند و این جای درستی است که شهرداری باید قرار گیرد. به گفته فرجود اگر یک سرویس برنامه درستی را در پیش بگیرد و به درستی اجرا شود جای رشد بسیار زیادی دارد که شهرپی در همین مسیر قرار دارد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری ادامه داد: «خود سازمان تاکسیرانی علاقه داشت که اپلیکیشن‌های پرداخت در این پروژه حضور داشته باشند و پرداخت از حالت نقدی به پرداخت الکترونیک تبدیل شود. اما متاسفانه هر سرویس بارکد خود را ایجاد کرد و شما وقتی سوار یک تاکسی می‌شدی، با ۴ بارکد مختلف مواجه بودی. میزان تراکنش در تاکسی‌ها بسیار پایین بود . نهایتا این تصمیم را گرفتیم که مشکلات سمت پذیرنده را شهرداری حل کند از همین رو حالا مردم با هر اپلیکیشنی که داشته باشند با استفاده از این بارکد واحد به راحتی می توانند پرداخت کرایه تاکسی را انجام دهند.»

شهریور ماه امسال بود که اعلام شد منطقه ۶ شهرداری تهران با هدف اجرای برنامه تهران هوشمند به عنوان پایلوت طرح «منطقه غیرحضوری» شهرداری انتخاب شده است. سردبیر ماهنامه پیوست وضعیت این پروژه را پرسید و اینکه آیا تمام مناطق شهرداری تهران به تدریج غیرحضوری و هوشمند می‌شوند؟

فرجود در پاسخ اعلام کرد: «موضوع مراجعه حضوری مردم به شهرداری‌ها برای ما مسئله‌ای بود که باید حل می‌شد. وجود کرونا هم برای مردم و کارکنان شهرداری خطرناک بود و بهتر بود که همگی کار خود را از راه دور پیش ببرند. یک سری موضوعات وجود داشت که جنس آن‌ها به‌عنوان سرویس تعریف نشده است اما دلیل مراجعه مردم به شهرداری‌هاست. با بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم، پیگیری نامه‌ها، پیگیری پیمان‌کاران یا دیدار با شهردار و معاونین و مواردی از این دست همگی باعث مراجعه چندین باره افراد به شهرداری است. از بالاترین دلایل مراجعه حضوری شروع کردیم به درست کردن راه‌کار‌های جایگزین و منطقه شش به‌عنوان پایلوت انتخاب شد. فعلا در مرحله توسعه سرویس قرار داریم و امیدواریم تا پایان سال گام اول این پروژه برداشته شود.»

فرجود در خصوص سیستم موقعیت‌یابی آتش‌نشان‌ها که قرار بود به سیستم موقعیت‌یابی مجهز شوند تا در هنگام حادثه بتوانند به شکل بهتری خود را به محل وقوع حادثه برسانند  توضیح داد: «خوشبختانه با همکاری وزارت ارتباطات و اپراتور‌ها این پروژه انجام شد. ما نیاز به دسترسی به موقعیت مکانی تلفن همراه داشتیم که وقتی فرد تماس می‌گیرد موقعیت مکانی او مشخص شود.»

فرجود از راه‌اندازی سرویس جدیدی برای ناشنوایان در حوزه آتش‌نشانی خبر داد و اعلام کرد: «وقتی فرد ناشنوا اطلاعات خود را در اپلیکیشن ثبت کند، امکان ارتباط با آتش‌نشانی به‌عنوان ثبت تیکت برای او فراهم می‌شود.»

سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به جلسه‌ای که در مرداد ماه ۹۸ برگزار و در آن اعلام شد که ۳۰ درصد از هوشمندسازی مرکز تلفن شهرداری انجام شده است از روند تکمیل این پروژه و جزیئات آن پرسید. مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ اعلام کرد: ‌«شهرداری مرکز تماس‌های مختلفی دارد که ۱۸۸۸ و ۱۳۷ دو مرکز تماس اصلی هستند. یکی از کارهای مهمی که در این مدت با مرکز تماس ۱۳۷ پیش بردیم، ارتقای زیرساخت‌های این مرکز تماس بود. امیدواریم کیفیت پاسخگویی این مرکز تماس از نظر مردم افزایش پیدا کرده باشد.»

ماجرای شهرداری و دیتاسنترها

سردبیر ماهنامه پیوست با اشاره به ماجرای قطعی دیتاسنتر آسیاتک در برج میلاد و صحبت‌های یوسفی زاده مدیرعامل آسیاتک در فصل اول گفتگوهای اینستاگرامی پیوست مبنی بر این که پشتیبانی از دیتاسنتر بر عهده شهرداری بوده است این سوال را مطرح کرد که چقدر از پشتیبانی این دیتاسنتر برعهده شهرداری است؟ فرجود پیش از پاسخ در یک توضیح کلی‌تر اعلام کرد: «یکی از کار‌هایی که در این مدت انجام شد این بود که مازاد شبکه فیبر نوری شهرداری را با مجوز سازمان تنظیم مقررات در اختیار بخش‌های مختلف قرار داده شده است. آسیاتک هم یکی از مجموعه‌هایی بود که از ظرفیت فیبر نوری شهرداری استفاده می‌کرد. نکته مهم این است که آسیاتک از سمت برج میلاد تنها یک نقطه از شهرداری خواسته بود و ما هم در حال حاضر فقط مازاد ظرفیت را واگذار می‌کنیم. بهتر این بود که دوستان به این موضوع رسیدگی می‌کردند که مسیر‌های جایگزین برای آن نطقه وجود داشته باشد چرا که ما نمی‌دانیم وقتی یک شرکتی از ما یک مسیر دریافت می‌کند آیا از جاهای دیگری مانند مخابرات هم مسیر جایگزین دریافت می‌کند یا نه. همین دلیل هم باعث تا آن شب آسیاتک به مشکل برخورد.»

فرجود ادامه داد: «ماجرای کابل‌دزدی و فیبر دزدی متاسفانه اتفاق می‌افتد و ما هم سعی کردیم تا بیشتر مانیتور کنیم اما در نهایت مساله نگه‌داری دیتاسنتر کسی بر عهده شهرداری نیست. با این حال به محض قطع ارتباط ما تمام تلاش خود را کردیم که همان شب این ارتباط برقرار شود اما متاسفانه چند ساعتی قطعی ارتباط اتفاق افتاد که امیدواریم دیگر این اتفاق تکرار نشود.»

پس از توضیحاتی که فرجود در مورد ظرفیت مازاد شبکه فیبر ارائه کرد این سوال برای سردبیر ماهنامه پیوست پیش آمد که آیا شهرداری به توسعه زیرساخت اینترنت ثابت کمک می‌کند؟

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ گفت: «اتفاقا این موضوع برای ما که نگاه به توسعه شهر هوشمند داریم هم یک دغدغه مهم است که کمک کنیم ارتباطات پهن‌باند ثابت و سیار برقرار باشد و ارتقا پیدا کند. اما در خصوص این که چه تعاملاتی برای این صورت گرفته باید بگویم اکثر مجموعه‌ها در حال حاضر از فیبر شهرداری استفاده می‌کنند و در یکی دو سال اخیر خیلی هم این میزان استفاده بیشتر شده است.»

فرجود ادامه داد: «این که خود شرکت‌ها بخواهند حفاری کنند و سرویس‌های خود را توسعه دهند طبق مصوبه شورای شهر باید به ازای هر متر حفاری هزینه‌ای را به شهرداری بدهند و بعد هم مجوز حفاری صادر می‌شود. اما نکته‌ای وجود دارد این است که باید روی این حفاری‌ها کنترلی صورت گیرد. هر حفاری یک عارضه‌ای به شهر وارد می‌کند و نمی‌شود هر مجموعه‌ای که بخواهد توسعه شبکه داخلی داشته باشد مستقلا در شهر تغییراتی را ایجاد کند.»

فرجود از راهکار شهرداری برای این موضوع پرده برداشت و اعلام کرد: «پیشنهاد ما در تعامل با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات این است که هرکسی که این زیرساخت را در نقطه‌ای دارد آن را در اختیار بقیه قرار دهد. به‌طور مشخص در مورد VDSL و FTTP با سازمان تنظیم مقررات در تعامل هستیم تا هم از بستر شهرداری استفاده شود و هم برای نصب کافو‌ها نهایت همکاری را داشته باشیم.»

اپراتور چهارم

برنامه شهرداری برای مشارکت و سهامداری در اپراتور چهارم سوال دیگری بود که فرجود اینطور پاسخ داد: « پیشنهادی از سمت وزارت ارتباطات شد که در توسعه اپراتور چهارم مشارکت داشته باشیم اما با توجه به بررسی‌های صورت گرفته فعلا انگیزه‌ای برای ورود به این حوزه نداریم.»

آخرین سوالی که سردبیر ماهنامه پیوست از مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران پرسید در خصوص رونمایی از اپلیکیشن دوچرخه با وجود پلتفرمی مانند بی‌دود و میزان کاربران این اپلیکیشن بود که فرجود در پاسخ اعلام کرد: «اپلیکیشن دوچرخه ارتباطی با بی‌دود ندارد و این‌ها دو موضوع کاملا جدا از هم هستند. اپلیکیشن دوچرخه برای خود دوچرخه‌سوار‌ها و برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری است و این که ابزاری در اختیار دوچرخه‌سوار‌ها باشد که وقتی داخل شهر هستند مسیر‌های بهینه را پیدا کنند.»

در قسمت سوالات کاربران یکی از کاربران این سوال را مطرح کرد که آیا این امکان وجود دارد که شهرداری اطلاعاتی که در API عمومی وجود ندارد را در صورت نیاز در اختیار یک استارت‌اپ بگذارد؟

فرجود در پاسخ اعلام کرد: «ما در دو فضای جداگانه اطلاعات را تبادل می‌کنیم. یکی درگاه API عمومی است که در آنجا امکان ثبت اطلاعات مورد نیاز که موجود نیست وجود دارد و ما بارها API‌های خود را بنا به درخواست‌های متعدد، تغییر داده‌ایم. درگاه دیگر تبادل اطلاعات هم داده‌نما نام دارد که آنجا Open Data قرار دارد. حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دیتاستی که امکان عمومی شدن داشته را در آدرس data.tehran.ir قرار دادیم.


ویدئوی کامل این گفت‌وگو را از طریق لینک زیر و در اینستاگرام پیوست مشاهده کنید:

قسمت چهارم از فصل دوم شبانه‌های پیوست با حضور محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران

هفته‌های اول تا سوم از فصل دوم شبانه‌های پیوست از طریق لینک‌های‌ زیر قابل تماشا است.

هفته سوم از فصل دوم شبانه‌های پیوست با حضور امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران

هفته دوم از فصل دوم شبانه‌های پیوست با حضور مهراد عبدالرزاق، رئیس هیات‌مدیره اسنپ‌فود

هفته اول از فصل دوم شبانه‌های پیوست با حضور حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا – بخش اول

هفته اول از فصل دوم شبانه‌های پیوست با حضور حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا – بخش دوم

http://pvst.ir/9b4
امید اعظمیعضو تحریریه

شاید هیچ‌وقت صفت ماجراجو را در توصیف خودم به‌کار نبرده‌ باشم. اما وقتی به مسیری که آمدم نگاه می‌کنم، چیزی جز ماجراجویی نمی‌بینم. از تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار و یک سال تجربه برنامه‌نویسی گرفته تا تجربه برگزاری استارت‌آپ ویکند بیرجند و سه سال مدیا مانیتورینگ در حوزه روابط‌عمومی و حالا تجربه جدیدی در پیوست و حوزه خبرنگاری. اما برای من ارزشمند‌تر از هر تجربه‌ای، دوستان خوبی بودند که در این مسیر پیدا کردم.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو