skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

راهبر حوزه فنی شرکت ملی پست:

ثابت ماندن «تعرفه» چالش پست برای افزایش سهم بازار است

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۳۰ فروردین ۱۴۰۰

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

گزارش عملکرد تجارت الکترونیکی۶ ماهه اول سال ۹۹ نشان داد که شرکت پست با ۴۳ درصد سهم، بیشترین سهم را در ارسال کالا دارد، با این حال عضو هیات مدیره شرکت پست اعلام می‌کند آنها برای افزایش بیشتر سهم بازار در این حوزه با موانعی روبرو هستند. به گفته بهزاد اقبال‌خواه، یکی از این موانع ثابت ماندن تعرفه‌های پستی است. اقبال‌خواه معتقد است شرکت پست براساس درآمد و هزینه فعالیت می‌کند و چون تعرفه‌های فعلی پایین است، این شرکت فرصت سرمایه‌گذاری در این بازار را ندارد.

بهزاد اقبال‌خواه، راهبر حوزه فنی شرکت ملی در گفت‌وگو با پیوست در مورد افزایش سهم بازار پست به پیوست گفت: «مطلوب هر شرکتی که می‌خواهد خدمت‌رسان و سودده باشد، این است که سهمش از بازار را افزایش دهد. ما هم در تلاش هستیم تا سهم خود را در بازار افزایش دهیم. زیرساخت‌هایی داریم که در ادوار گذشته فرسوده شدند. این زیرساخت‌ها برای حمل بسته‌های فروش اینترنتی آمادگی کافی ندارند.» به گفته او پیشتر درشرکت پست یک پستچی با موتورسیکلت و خورجین بسته‌ها را جابه جا می‌کرد؛ اما این ابزار مناسبی برای جابه‌جایی خرید اینترنتی نیست. اقبال‌خواه اعلام می‌کند که در حال حاضر آنها نیاز دارند با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فیزیکی و نرم افزاری و خرید تجهیزات مناسب برای توزیع کالاهای حوزه تجارت الکترونیک نظیر وانت، ظرفیت ارسال مرسوله‌ها را توسعه یا حتی نقاط توزیع خود را افزایش دهند.

او ادامه داد: «یکی از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم بحث تعرفه‌های پستی است. حدود دو سال است که تعرفه‌های پستی را افزایش ندادیم. تعرفه‌ها توسط کمیسیون تنظیم مقررات به ما ابلاغ می‌شود و تعرفه دستوری است که عموما با خرید خدمت با نرخ آزاد از پیمانکاران ما جور در نمی‌آید. در بسیاری از موارد کل کرایه پستی اخذ شده از مشتری کمتر از مبلغی است که به پیمانکار توزیع شهری پرداخت می‌شود و در موارد بسیاری هزینه کارتن و بسته‌بندی از هزینه ارسال بیشتر است.»

شرکت پست فروردین امسال در مقایسه با سال گذشته حدود بیش از ۱۰۰ درصد رشد ترافیکی در مرسولات پستی را تجربه کرده‌ است

به گفته اقبال‌خواه در دو سال گذشته در حوزه‌های مختلف تورم وجود داشت؛ اما در این دوسال تمام تعرفه‌های پستی حتی تعرفه‌ حوزه بین‌الملل ثابت مانده است. او با ذکر مثالی در این مورد گفت: «برای ارسال پست به خارج از کشور تعرفه‌ای که کمیسیون تنظیم مقررات برای ما تعیین کرده است، برمبنای نرخ دلار حدود ۱۰ هزار تومان است. ما هم تعرفه‌ها را بر این مبنا قیمت محاسبه می‌کنیم؛ اما هزینه‌ای که به خطوط هواپیمایی پرداخت می‌کنیم، برمبنای نرخ سامانه سنا است که چیزی حدود ۲۴ هزار تومان است. با اینکه در این حوزه زیان می‌دهیم؛ اما وظیفه حاکمیتی ما این است که این سرویس متوقف نشود.»

بهزاد اقبال‌خواه، راهبر حوزه فنی شرکت ملی پست

او با اشاره به اینکه  به کمیسیون تنظیم مقررات درخواست دادند تا تعرفه‌ها افزایش پیدا کند، بیان کرد: «در ابتدای سال ۱۴۰۰ تمام مواردی که مردم با آنها سرکار دارند، از جمله بهای مصرفی آب و برق و گاز افزایش داشتند. وزارت ارتباطات در تلاش است تا خدماتی که به این وزارت‌خانه مربوط است مانند هزینه اینترنت افزایش پیدا نکند. با این حال ما درخواست دادیم تا افزایش تعرفه‌های پستی مجدداً در کمیسیون بررسی شود چرا که ادامه روند فعلی به سایر شرکت‌های ارائه کننده خدمات پستی در بخش خصوصی صدمه جدی وارد می‌کند.»

افزایش ترافیک در عید ۱۴۰۰

به دنبال شیوع کرونا که قرنطینه و دورکاری را به دنبال داشته حجم خرید اینترنتی و در نتیجه جابه‌جایی مرسوله‌ها نیز افزایش داشته است. اقبال‌خواه اعلام می‌کند که حجم مرسوله‌های پست در فروردین سال ۱۴۰۰  در مقایسه با سال گذشته حدود بیش از ۱۰۰ درصد رشد ترافیکی را تجربه کرده است. او در این مورد گفت: «ما سعی کردیم دلیل این استقبال را تحلیل کنیم. از آنجا که سال گذشته هم ما درگیر ویروس کرونا بودیم، فکر می‌کنم که فرهنگ رفتاری مردم در فروردین سال گذشته به اندازه امروز تغییر نکرده بود. امروز رفتار مردم در قبال خرید اینترنتی تغییر کرده و به خرید آنلاین عادت کرده‌اند.»

اقبال‌خواه در ادامه درمورد نحوه مدیریت افزایش حجم مرسوله بیان کرد: «همواره بخشی از اتفاق‌ها مربوط به افزایش حجم مرسولات را پیش‌بینی و سعی داریم برای آنها راهکار داشته باشیم. در این زمینه هم همکاران بسیار کمک کردند تا مرسولات با بهترین کیفیت به دست مردم برسد؛ اما گاه اتفاقاتی رخ می‌دهد که غیرمترقبه است.»

او در ادامه اضافه کرد: «به عنوان مثال هفته پایانی سال برخی از بازیگران مطرح بخش خصوصی در حوزه حمل مرسوله‌ها اعلام کردند که ظرفیتشان تکمیل است و نمی‌توانند بار را پیش از عید تحویل مردم دهند. این موضوع باعث شد در دو هفته آخر سال  حجم بیشتری از مرسولات به سمت پست سرازیر شود.»با فرارسیدن ایام عید همچنین جشنواره‌های نوروزی برگزار شد که اقبال‌خواه درمورد این جشنواره‌های نوروزی بیان کرد: «جشنواره‌هایی که در عید برگزار می‌شوند، جشنواره خارج از روال عادی ما نیست. البته که برگزارکنندگان با ما مذاکره می‌کنند تا ظرفیت استانی که جشنواره در آن در حال برگزاری است را افزایش ‌دهیم. یعنی امکانات بیشتری در اختیار جشنواره قرار دهیم و مرخصی نیروهای آن استان را لغو کنیم.
»

http://pvst.ir/9vo
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو