skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

طبق گزارش سال ۹۸ کافه بازار:

بازی‌سازان ایرانی ۶۹ میلیارد تومان درآمد داشتند

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۲۹ تیر ۱۳۹۹

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

کافه‌ بازار در گزارشی تحلیلی رشد بازی‌های ایرانی منتشر شده در بازار را تا پایان سال ۹۸ از منظر طول عمر، چرخه عمر و نرخ رشد بررسی کرده است. براساس این گزارش ۱۸ هزار بازی فعال در سال گذشته، ۶۷۰ میلیون بار دانلود یا به‌روزرسانی شدند.  از سوی دیگر در سال ۹۸ در مجموع ۶۹ میلیارد تومان درآمد خالص نصیب صنعت بازی‌های ایرانی شده است. طبق داده‌های کافه ‌بازار، بازی‌های ایرانی به طور میانگین در شش ماه اول بعد از انتشار ۵۳ درصد از کل درآمدشان را کسب می‌کنند و همچنین در بخش بررسی طول عمر بازی‌ها، ۱۵ درصد بازی‌‌ها تا شش ماهه اول و ۸۰ درصد بازی‌ها تا سال چهارم بعد از انتشار فعالیتشان به پایان می‌رسد. طبق این گزارش تقریبا تمام دسته‌های بازی‌ در کافه‌بازار در آذرماه و همینطور تا پایان سال گذشته رشد ناگهانی در تعداد خرید تجربه کرده‌اند.

به گزارش پیوست، این گزارش که براساس داده بازی‌های منتشر شده در کافه‌بازار تا پایان سال ۹۸ به دست آمده، نشان می‌دهد که ۱۸ هزار بازی فعال در سال گذشته، ۶۷۰ میلیون بار دانلود یا به‌روز رسانی شدند، به طوری که مجموع نصب فعال بازی‌ها در ۲۹ اسفندماه ۹۸، به ۸۳ میلیون رسیده است. از منظر تعداد خریدها و درآمدزایی بازی‌های منتشر شده در کافه‌ بازار در سال ۹۸، یک میلیون خریدار بیش از ۶ میلیون بار از ۷/۷ هزار فروشنده ایرانی در زمینه بازی خرید موفق داشتند و در مجموع ۶۹ میلیارد تومان درآمد خالص نصیب صنعت بازی شده است

تا پایان سال ۹۸، ۱۸ هزار بازی فعال، ۶۷۰ میلیون بار دانلود و به‌روزرسانی شده‌اند

 

در بخش دیگری از این گزارش، کافه ‌بازار چرخه عمر و میزان درآمدزایی بازی‌های ایرانی در طول عمر مختلف را مورد بررسی قرار داده است. در این بخش بازار در پاسخ به این سوال که بازی‌ها به طور میانگین چه میزان از کل درآمدشان را در طول سال‌های بعد از انتشار کسب کرده‌اند نشان داده که بازی‌ها بخش مهمی از درآمد کل‌شان را در ماه‌های ابتدای عمر به دست می‌آورند و از نظر آمار و ارقامی بازی‌های ایرانی به طور میانگین در شش ماهه اول بعد از انتشار حدود ۵۳ درصد از کل درآمدشان را کسب می‌کنند. توسعه‌دهندگان بازی همچنین ۸۰ درصد از کل درآمد بازی‌های خود را در ۲۰ ماه اول بعد از انتشار به دست می آورند.

در دسته بازی‌های منتشر شده در کافه‌بازار، بازی‌های دسته معمایی و امتیازی سریع‌ترین رشد و بازی‌های دسته خانوادگی و اکشن کندترین رشد را نسبت به باقی دسته‌ها سپری می‌کنند. گزارش بازار نشان می‌دهد که ‌بازی‌ها با درآمد بالا، در چرخه عمر طولانی‌تری نسبت به باقی بازی‌ها، درآمد کسب می‌کنند.

بازی‌های ایرانی در شش ماهه اول بعد از انتشار حدود ۵۳ درصد از کل درآمدشان را کسب می‌کنند

 

کافه ‌بازار همچنین در ادامه گزارش خود به این موضوع پرداخته است که بازی‌ها به طور میانگین چند ماه بعد از انتشارشان عمر می‌کنند. طبق آمار کافه ‌بازار ۱۵درصد بازی‌ها تا شش ماه اول و ۸۰ درصد بازی‌ها تا سال چهارم بعد از انتشار به فعالیت خود پایان می‌دهند. نیمه عمر بازی‌های با درآمد بالاتر ۴۳ ماه و بازی‌های کم‌درآمدتر تا ۱۵ ماه است. براساس این گزارش همچنین ۵۳ درصد از بازی‌های ایرانی تا سال دوم بعد از انتشار همچنان فعال هستند. طول عمر بازی‌ها در دسته‌های مختلف هم متفاوت است. نیمه عمر بازی‌ها در دسته‌های مختلف از ۲۱ ماه (دسته ماجرایی) تا ۳۹ ماه (کلمات و دانستنی‌ها) به طول می‌‌انجامد.

براساس گزارش کافه بازار ۵۳ درصد از بازی‌های ایرانی تا سال دوم بعد از انتشار همچنان فعال هستند

 

آنطور که در این گزارش آمده است، در بخش روند تغییر تراکنش خرید‌ روزانه بازی‌ها، تقریبا تمام دسته‌ها در آذرماه و همینطور پایان سال رشد ناگهانی در تعداد خرید داشتند؛ اما در این گزارش دلیل این رشد اعلام نشده است. در دسته‌های مختلف بازی‌های کافه‌بازار، دسته‌های استراتژی، خانوادگی، تفننی و اکشن در مقایسه با سایر دسته‌ها روند رشد بهتری در سال ۹۸ تجربه کردند. روند رشد کلمات و دانستنی‌ها، ورزشی،ماجرایی و آموزشی گرچه در پایان سال مثبت شده است؛ اما به طور کلی در طول سال روند رشد منفی داشتند.

 

روند رشد کلمات و دانستنی‌ها، ورزشی،ماجرایی و آموزشی گرچه در پایان سال مثبت شده است؛ اما به طور کلی در طول سال روند رشد منفی داشتند.

 

کافه بازار همچنین در گزارش خود «روند تمرکز نصب فعال بازی‌ها» را بررسی کرده است. کاهش تمرکز در نصب فعال به معنای توزیع متوازن نصب فعال بین بازی‌های مختلف یک دسته است. به این معنا که تعداد بیشتری از بازی‌ها در یک دسته، نصب فعال تقریبا یکسانی را تجربه کنند. نمودارهای زیر نشان می‌دهند که در اغلب دسته‌های بازی، تمرکز در نصب فعال به مرور در سال ۹۸ کاهش یافته است. البته تمرکز نصب در دسته ماجرایی در نیمه دوم سال ۹۸، افزایش یافته که به این معناست که در نیمه دوم سال ۹۸ نصب فعال تعداد کمی از بازی‌های این دسته به طور ناگهانی افزایش یافته‌اند.

نمودارها نشان می‌دهند که در اغلب دسته‌های بازی، تمرکز در نصب فعال به مرور در سال ۹۸ کاهش یافته است

کافه ‌بازار در پایان گزارش خود رقابت بازی‌های جدید با بازی‌های قدیمی در درآمدزایی را نشان می‌دهد. براین اساس بازی‌های جدید منتشر شده در سال ۹۸ در دسته‌های ماجرایی، آموزشی، معمایی و ورزشی روند رشد بهتری در افزایش سهم درآمد داشتند.

بازی‌های جدید منتشر شده در سال ۹۸ در دسته‌های ماجرایی، آموزشی، معمایی و ورزشی روند رشد بهتری در افزایش سهم درآمد داشتند.

*متن کامل این گزارش در اینجا بخوانید:

گزارش تحلیلی از رشد بازی‌های ایرانی 

http://pvst.ir/8a0
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو