skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

آيین‌نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارائه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز به تصویب رسید:

دولت سه وزارتخانه را مسئول راه‌اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز در کشور کرد

تحریریه پیوست

۱۴ بهمن ۱۳۹۹

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

دولت وزارت کشور را موظف کرده تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات اقدام به راه‌اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز در کشور کند.

به گزارش پیوست، طبق آیین‌نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارائه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز که امروز در جلسه هیات دولت به تصویب رسید، این سامانه با همکاری سه وزارتخانه کشور، راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات باید ظرف مدت ۶ ماه به بهره‌برداری برسد.

تدوین و ابلاغ این آیین‌نامه با هدف توسعه دولت‌الکترونیکی و حذف مراجعه حضوری متقاضیان برای دریافت مجوز ساخت و ساز به مراجع متعدد صورت گرفته است.

هم‌اکنون شهرداری برخی از کلان‌شهرها از جمله تهران و مشهد به صورت مستقل اقدام به ایجاد بسترهایی برای ارائه خدمات ساخت و ساز به صورت یکپارچه و آنلاین به متقاضیان دریافت پروانه ساخت کرده‌اند اما همواره برای اجرای کامل و یکپارچه آن و همکاری با سایر بخش‌های دولت برای صدور یک مجوز ساخت با مشکل مواجه بوده‌اند. طی سال‌های گذشته هر چند شهرداری‌ها توانستند فرایندهای داخلی خود را الکترنیکی و بر بستر آنلاین قرار دهند اما امکان یکپارچه کردن این خدمات با سایر بخش‌های دولتی از جمله وزارت نیرو برای دریافت انشعاب آب و برق و همچنین وزارت نفت برای دریافت انشعاب گاز برای ساختمان‌های جدید وجود نداشت و متقاضیان باید به هر کدام از این بخش‌ها به صورت مجزا مراجعه می‌کردند.

به موجب این مصوبه، وزارت کشور موظف ‌است با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و شهرداری تهران، بازبینی تمامی فرایندهای مربوط به پروانه ساختمانی را با استفاده از ظرفیت موجود در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی اجرایی کند.

در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است پس از راه‌اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز در کشور صدور پرنامه ساختمانی پس از دریافت شناسه یکتا که توسط این سامانه اختصاصی صادر می‌شود، صورت گیرد.

دولت، شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی را نیز موظف کرد کلیه فرایندهای دریافت وجوه و عوارض قانونی خود را به گونه ای اصلاح کنند که تمامی پرداخت‌ها به صورت خودکار و الکترونیکی انجام شود.

سازمان تامین اجتماعی نیز موظف شده است حداکثر ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نسبت به راه‌اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی بر خط حق بیمه کارگران ساختمانی مندرج در «قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی» اقدام کند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت ایجاد این سامانه و تبعیت تمامی شهرداری‌ها از فرایندهای پیش‌بینی شده در آن فرایند صدور مجوزهای ساخت و ساز در کل کشور یکپارچه شود و امکان نظارت دولت بر تمامی بخش‌های مختلف وجود داشته باشد.

http://pvst.ir/9g4

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو