حدود یک سال و نیم از ابلاغ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان میگذرد. در سالهای اخیر به خصوص اواخر سال گذشته و اوایل امسال بحث مالیات، کدهای مالیاتی و ثبتنام در سامانه مؤدیان سرتیتر خبرها بوده است. حالا کوروش محمدی، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور، در گفتوگو با پیوست به برخی ابهامات و سوالات در مورد نحوه اجرایی شدن قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان پاسخ داده است که در ادامه میخوانید: آبان ۹۸ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان ابلاغ شد و بیش از یک سال از ابلاغ این قانون میگذرد. حال به نظر میرسد بخشهایی از قانون شکل اجرایی به خود گرفته و وضعیت بخشهایی از آن هنوز مشخص نیست، سوال من این است که سامانه مؤدیان اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ چند مؤدی ثبتنام کردهاند؟ پیش از آنکه پاسخ این سوال را بدهم، کمی در مورد پروژه نظام یکپارچه و فراگیر پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان توضیح دهم. این پروژه دارای دو پلتفرم پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان است. چرا این پروژه را به دو بخش تقسیم کردهاند؟ چون پایانه فروشگاهی بخشی است که مؤدیان به اجرا و تامین آن تعهد دارند. پلتفرم دیگر سامانه مؤدیان است که باید از سوی سازمان امور مالیاتی پیادهسازی شود. به همین خاطر وظایف را برای بخش بیرونی و درونی این پروژه تقسیم کردهاند. صورتحساب الکترونیکی از پایانه فروشگاهی تولید و در حافظه مالیاتی ثبت میشود. شرکتهای معتمد صورتحسابها را جمعآوری میکنند و به سامانه مؤدیان تحویل میدهند. سامانه مؤدیان صورتحسابها را پردازش و تجزیه و تحلیل میکند و به مؤدیان بازمیگرداند تا از صورتحسابها استفاده کنند. دو سال پیش که قانون ابلاغ شد، مقدمات اجرایی شدن آن را آغاز کردیم. اولین اقدام ما در این زمینه پیادهسازی و تدوین استانداردها بود. اگر این قانون مختص سازمان مالیاتی بود، ما در عرض چند ماه آن...
بسیار عالی بود . تشکر از شما و عوامل مصاحبه