skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

مجوز برای پهپادهایی که پرواز نکردند

سونیتا سراب‌پور نویسنده میهمان

۸ خرداد ۱۴۰۰

زمان مطالعه : ۶ دقیقه

هوای شرجی و دمای ۳۸ درجه و بادهای گرم که مانند شلاق به صورت حاضران در محوطه اداره پست کیش می‌کوبد هم باعث نشد تا وزارت ارتباطات رونمایی پرنده‌های جدید خود، یعنی پهپادهای پستی را عقب بیاندازد. دقایقی، ۱۰ها خبرنگار و عکاس و فیلمبردار منتظر ماندند تا شاید بادها آرام بگیرند و برای لحظاتی هم شده پهپادهای پستی امکان پرواز بیابند؛ اما داستان آنطور نشد که وزیر ارتباطات و همسفرانش می‌خواستند.

به گزارش پیوست، در نهایت افتتاح پروژه با برش روبان و نام گذاری پهپادها به هادی به معنی هدایت کننده و هدی به معنی کبوتر نامه‌رسان به پایان رسید. . حالا وزیر ارتباطات بعد از رونمایی از این دو پهپاد می‌گوید که برای اولین بار پهپادها در ایران مجوز پرواز گرفتند. اما وقتی همین مجوز در شهری به صورت پایلوت داده می‌شود که باد امکان پرواز به آن را نمی‌دهد یا برخی خبرها در همان مراسم رونمایی به گوش می‌رسد که وزارت اطلاعات و پلیس منطقه کیش اجازه پرواز را به پهپادها نداده است، این پهپادها چه مزیتی برای سیستم پستی و کشور دارند؟

سال‌هاست که شرکت‌های بزرگی مانند آمازون و علی بابا در حال آزمایش برای ارسال مرسولات با پهپاد به دست مشتریانشان هستند؛ اما هنوز این طرح‌ به صورت گسترده به مرحله اجرا گذاشته نشده است. در ایران هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۰ اذر ماه سال ۱۳۹۸ در توئیتر خود خبر از سورپرایز ویژه‌ای داد و در نهایت عصر همان روز در اینستاگرام خود اعلام کرد که برای کاهش هزینه و آلودگی شهرها شرایط انتقال بسته‌های پستی با کمک پهپاد فراهم شده است. بعد هم در  مرحله‌ بعد در جنجالی در توئیتر مراسمی برای نام‌گذاری آن را شروع کرد که در نهایت بین «پپه» و «سجاد» که بیشترین لایک را دریافت کرده بودند چون پهپاد یک پروژه ملی بود نام سجاد را برایش انتخاب کردند. چند هفته از خبر گذشت اما خبری از ارسال مرسولات از طریق سجاد شنیده نشد. پس از اما و اگرهای بسیار مشخص شد که سازمان هواپیمایی کشور مجوز پرواز به این پهپاد را نداده است. در همین زمینه‌ هم محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که آنها بیشتر از هر چیز خواسته‌اند با ساخت این پهپاد مطالبه ایجاد کنند.

پهپادی که پرواز نکرد

حالا به نظر می‌رسد بعد از گذشت نزدیک به یک سال و نیم از ایجاد مطالبه سازمان هواپیمایی کشور هم کوتا آمده و اجازه پرواز به این پهپاد را داده و آنطور که وزیر ارتباطات می‌گوید جاده برای سایر پهپاد‌ها نیز باز شده است.

فعلا  دو پهپاد ایرانی که ساخت یک شرکت دانش بنیان ایرانی هستند در دو منطقه کیش اجازه پرواز گرفتند آنهم منطقه‌ای که فاصله کمی از یکدیگر دارند و بادهای شدید حداقل در روز رونمایی و روز آزمایشی آن اجازه پرواز به آن را نداد. هرچند  که در پشت صحنه برخی شنیده‌هایی که به گوش می‌رسید خبر از این می‌داد که با وجود مجوز سازمان هواپیمایی کشور، وزارت اطلاعات و پلیس منطقه کیش اجازه پرواز به پهپادهای پست را نداده است.

با تمام اینها وزیر ارتباطات هادی و هدی را دو کارمند نوآور جدید پست می‌داند که فعلا کارشان را در منطقه کیش به صورت آزمایشی شروع کرده‌اند و در مراحل بعد مجوزهایشان برای سایر شهرها نیز دریافت می‌شود.

هدی و هادی، دو پهپادی که به صورت آزمایشی در دو منطقه کیش اجاز پرواز دریافت کردند.

بهزاد اقبال خواه، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست، در گفت‌وگو با پیوست در مورد جزئیات دو پهپاد جدید پستی می‌گوید: «علی رغم اینکه همه در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی فکر می‌کردند که پروژه متوقف مانده و کسی پیگیر آن نیست، همان پرنده اول (سجاد) که می‌توانست فقط یک کیلوگرم بار حمل کند تبدیل به پرنده‌ای شده که تا ۱۰ کیلو گرم بار را حمل می‌کند (هادی) و بسیار با پایداری بیشتری کار می‌کند و از نظر فناوری هم فناوری به روزتری دارد.» او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به صورت مستمر در جزیره کیش سرویس ارائه کنیم دو نقطه را بعد از کش‌و قوس‌های فراوان توانستیم از نهادهای ذیربط مجوز بگیریم و این دریافت مجوز تقریبا یک نیم سال طول کشید و بخش قابل توجهی از کار صرف دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی کشور شد و بخش کوچک کار تکنیکال بود.» به باور او نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد این است که تا قبل از وزارت ارتباطات کسی به دنبال دریافت مجوز برای پهپادها نرفته بود و در این زمینه وزارتخانه پیشرو بود. او معتقد است کاری که آنها در این زمینه کرده‌اند راهی را باز کرد تا کسانی نیز که در حوزه پهپاد کار می‌کنند امکان دریافت مجوزرا به دست آورند، چرا که تمام زیرساخت‌های حقوقی و دستورالعمل‌های فنی لازم در این زمینه تدوین شده است. آخرین دستورالعمل در زمینه پرواز پهپادها در فرودین ۱۴۰۰ توسط سازمان هواپیمایی تدوین و ابلاغ شده است و این دو پهپاد بر اساس آن دستورالعمل مجوز پرواز گرفتند.

برای عقب نماندن از غافله

اما این دو پهپاد هم در کل منطقه کیش امکان پرواز ندارد و در فضای محدودی از این شهر می‌توانند بسته‌های پستی را اگر باد و دیگر ارگان‌های در این شهر اجازه دهند به مقصد برسانند.

اقبال‌خواه در این مورد به پیوست می‌گوید: «پایلوت اجرای این طرح فعلا در کیش اجرا شده و هرجای دیگر که مجوز انجام پرواز این پهپاد داده شود آمادگی انجام کار وجود دارد. نکته این است که در کیش هم به صورت محدود پرواز می‌کنیم. دو نقطه ثابت وجود دارد. یکی از اداره پست کیش به یکی از ساختمان‌های منطقه آزاد کیش و یکی از اداره پست کیش به پردیس دانشگاه شریف. درخواست مجوز پردیس دانشگاه تهران نیز ارائه کرده بودیم که به خاطر تداخل با یکی از باندهای تفریحی کیش فعلا مجوزش را به ما ندادند.» او ابراز امیدواری کرد بعد از چند ماه نتایج را بررسی و مسیر پروازی این پهپادها را گسترش یا اصلاح کنند. طبق گفته‌های او در حال حاضر از پهپاد بزرگتر یعنی هادی دو فروند وجود دارد و از کوچکتر یک  فروند و هر دو کاملا ساخت شرکت دانش بنیان ایرانی هستند.

اما این پهپادها در حالی که در روز رونمایی خود نتوانستند پرواز کنند و هنوز در پایتخت اجازه پرواز ندارند چه آینده‌ای می‌توان برایشان متصور شد. اقبال‌خواه، عضو هیات مدیر شرکت ملی پست که خود درگیر این پروژه است از جمله کسانی است که معتقد است تولید انبوده این پهپادها در آینده نزدیک امکان پذیر نیست هرچند دلیل آن را نداشتن دانش فنی آن نمی‌داند. به گفته آن بیشترین مشکل در این زمینه به دریافت مجوز آن باز می‌گردد و اینکه در ایران مناطق پرواز ممنوع بسیاری زیادی وجود دارد و نظارت‌های هوایی بسیار شدیدی در کشور صورت می‌گیرد. اقبال‌خواه فاصله این طرح تا تجاری شدن را خیلی طولانی می‌بیند و آن را تکنولوژی برای آینده می‌داند. او می‌گوید که وزارت ارتباطات این پروژه را برای این راه‌اندازی کرده تا از غافله دنیای تکنولوژی عقب نماند.

 

https://pvst.ir/a6l
سونیتا سراب‌پورنویسنده میهمان

    سال ۸۵ و با انتخاب رشته‌ دانشگاهی که نقشی در آن نداشتم وارد حوزه روزنامه‌نگاری شدم و حالا عاشق این کارم. ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می‌کنم؛ ۸ سال از این مدت به کار در تحریریه روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ایران گذشت و با روزنامه‌های سرمایه، هم‌میهن، همشهری و اعتماد نیز همکاری داشتم. از سال ۹۷ مسیر فعالیتم تغییر کرد و در نهایت رسیدم به تحریریه پیوست.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو