skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

پنج کسب وکار اینترنتی اینماد پنج‌ستاره گرفتند:

برترین‌های حوزه تجارت الکترونیکی مشخص شدند

۵ مرداد ۱۴۰۰

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۶ مرداد ۱۴۰۰

پنج کسب و کار اینترنتی کافه بازار، دیجی‌کالا، ایسام، هاست‌ایران و زنبیل در ارزیابی صورت گرفته از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان مدیریت صنعتی موفق شدند تا نماد اعتماد الکتروینکی ۵ ستاره دریافت کنند.

به گزارش پیوست، ارزیابی و رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی از سال ۹۸ در دستور کار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار گرفت و از همان زمان با تفاهم‌نامه‌ای که میان این مرکز و سازمان مدیریت صنعتی امضا شد قرار بود تا با طراحی مدلی امکان ارزیابی و رتبه‌بندی این کسب و کارها فراهم شود.

حال طبق مدل طراحی شده کسب و کارهای متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی در مرحله اول فقط نماد تک ستاره دریافت می‌کنند و برای دریافت ستاره‌های بیشتر باید در رتبه‌بندی مرکز توسعه تجارت‌الکترونیکی قرار گیرند.

مسئول رتبه‌بندی نماد اعتماد الکترونیکی در رویداد جایزه ملی تجارت الکترونیکی اعلام کرد که هم‌اکنون ۱۳۵ کسب و کار اینترنتی رتبه‌بندی شده‌اند و ۴۳ کسب و کار در نوبت رتبه‌بندی قرار دارند و از این تعداد ۵ کسب وکار موفق به دریافت ۵ ستاره اینماد  و ۲۵ کسب و کار اینترنتی ۴ ستاره و ۶۸ کسب و کار نیز موفق به دریافت سه ستاره شده‌اند.

طبق اعلام ایمان ناطقی در این طرح ۲ کسب و کار موفق به دریافت ستاره‌های بیشتر نشده‌اند. او اعلام کرد که رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی در دو سطح مقدماتی و سطح پیشرفته صورت می‌گیرد.

سطح مقدماتی رتبه‌بندی اینماد بیشتر مناسب کسب و کار تازه‌ تاسیس است که به بلوغ سازمانی نرسیده‌اند، شاخص‌های پاسخگویی به شکایت، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت خدمات، شاخص‌های مالی، مدت زمان فعالیت، امنیت، کیفیت سرویس و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در سطح پیشرفته که مناسب کسب و کارهای باسابقه‌تری است که به بلوغ سازمانی رسیده‌اند؛ شاخص‌های از جمله پیشینه کسب وکار، وضعیت مدیران، نظام مدیریتی، وضعیت مالی، اندازه بیمه و ضمانت، کیفیت سرویس، امنیت و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

همچنین کسب و کارهای برتر در حوزه‌های رضایتمندی مشتری، کیفیت سرویس و امنیت سرویس شناسایی شده‌اند و در رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی معرفی شدند. در این رویداد، کسب و کارهای زنبیل، ققنوس و ری‌ها به عنوان کسب و کارهای برتر در حوزه رضایتمندی مشتری انتخاب شدند و از میان این سه کسب وکار زنبیل موفق به دریافت تندیس زرین شد.

در بخش کیفیت سرویس نیز کسب و کارهای دیجی‌کالا، ایسام و دی‌جی سرویس به عنوان کسب و کارهای برتر انتخاب شدند که در این میان دیجی‌کالا به عنوان کسب و کار برتر انتخاب شد.

در بخش امنیت سرویس نیز کسب وکارهای کافه‌بازار، دیجی‌کالا، هاست ایران و شیپور به عنوان کسب و کارهای برتر در این بخش انتخاب شدند که کافه‌بازار کسب و کار برتر انتخاب شد.

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این مراسم با اشاره به اقداماتی که در حوزه رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی صورت گرفته است گفت: «در شرایط فعلی هر چند تنها عامل رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی است اما در حال انتخاب کارگزار یا اپراتور دیگری برای رتبه‌بندی هستیم تا کسب و کارها خود بتوانند شرکت مورد اعتماد خود برای رتبه‌بندی را انتخاب کنند.»

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

او ادامه داد: «از سویی با ممیزی شرکت‌های رتبه‌بندی نظارت دقیق‌تری بر رتبه‌بندی کسب و کاری اینترنتی صورت گیرد.»

او با اشاره به رشد تجارت الکترونیکی در سال گذشته گفت : «تجارت الکترونیکی سال گذشته ۱۶۰ درصد رشد کرد و این رشد نتیجه فعالیت کسب و کارهای این حوزه است و ما نیز در بخش دولتی سعی کردیم که هیچ دخالتی در این زمینه انجام ندهیم چرا که در بسیاری از مواقع اگر دستگاه‌های حاکمیتی کاری انجام ندهند نتیجه تدبیر و سیاست خوبی است که در پیش گرفته‌اند.»

او تاکید کرد که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سعی کرده با کمترین مداخله اقدام به صدور نماد اعتماد الکترونیکی کند و اینماد را در کمترین زمان صادر کند.

در این مراسم حسین سلاح‌ورزی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور نیز اعلام کرد که هرچند قدم‌های خوبی در زمینه توسعه تجارت الکترونیکی برداشته شد؛ اما واقعیت این است که در سطح کلان کشور با مفاهیم دولت‌الکترونیکی و حکمرانی داده مشکل داریم.

حسین سلاح‌ورزی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

او تاکید کرد که علی‌رغم تدوین و تصویب قوانین پراکنده در حوزه حفظ حریم خصوصی یا حفاظت داده هنوز حکمرانی داده در کشور شکل نگرفته است.

سلاح‌ورزی گفت آنچه تا کنون در ایران اتفاق افتاده دیجتالی کردن امور دیوانی است نه پیاده‌سازی و اجرای دولت الکترونیکی. او ادامه داد: «آنچه در بحث توسعه تجارت الکترونیکی خود را نشان می‌دهد عدم حضور پررنگ سیستم بانکی در آن است. هنوز سیستم بانکی نتوانسته مشکل اعتبارسنجی را برطرف کند تا سیستم‌های اعتباری در کنار کسب و کارهای اینترنتی قرار گیرند.»

او با اشاره به مطرح شدن موضوع اجباری شدن دریافت نماد اعتماد گفت: «هر چند استدلال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خصوص الزام دریافت نماد اعتماد الکترونیکی از سوی پذیرندگان پرداختیارها قابل قبول است؛ اما باید اختلاف نظر با پرداخت‌یاران را با گفت‌وگو با یکدیگر برطرف کنند.»

 

https://pvst.ir/akk
مهرک محمودی؛ قائم‌مقام سردبیر ماهنامه پیوست؛ ۳۵۰ خدمت الکترونیکی

مهرک محمودی روزنامه‌نگاری را از حوزه سینما شروع کرد و در مدت کوتاهی پس از آن، با این سودا که روزنامه‌نگار باید در تمامی بخش‌ها فعالیت کند براساس یک اتفاق خیلی ساده وارد حوزه اقتصادی شد و در روزنامه‌های صدای عدالت، آزاد، ابرار اقتصادی، فرهنگ آشتی، همشهری اقتصادی و غیره به عنوان خبرنگار فعالیت کرد. همانطور که زندگی همیشه براساس اتفاق‌های ساده جلو می‌رود، فعالیت خود را به صورت نیمه وقت در در هفته‌نامه عصرارتباط در حوزه تجارت و بانکداری الکترونیکی آغاز کرد و پس از مدتی این فعالیت نیمه وقت به یک فعالیت تمام وقت تبدیل و ۹ سال به طول انجامید اما باز هم براساس یک اتفاق آنجا را ترک کرد. حال سال‌هاست که پیوست خانه مهرک محمودی است؛ اما تجارت و بانکداری و دولت الکترونیکی تبدیل به حوزه‌های مورد علاقه او شده‌اند.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو