skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

تعرفه نیم‌بهای ترافیک داخلی بازنگری می‌شود

میثم قاسمی تحریریه

۱۲ بهمن ۱۴۰۰

زمان مطالعه : ۶ دقیقه

کارگروهی در وزارت ارتباطات، تعرفه نیم‌بهای ترافیک داخلی را بازنگری می‌کند. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلام این موضوع از تغییر مدل تعرفه‌گذاری ترافیک داخلی در سال آینده خبر داد.

به گزارش پیوست، در ماه‌های اخیر برخی مدیران پلتفرم‌های پخش ویدئو از نیم‌بها بودن ترافیک داخلی ابراز نارضایتی کرده و گفته‌اند که این موضوع عملاً کسب‌وکار و درآمد آنها را با اختلال مواجه کرده است. در همین حال مدیران ارشد وزارت ارتباطات دولت قبل نیز پس از واگذاری مسئولیت خود به انتقاد از این مصوبه پرداخته و آن را ناقض بی‌طرفی شبکه، تصمیمی اشتباه و به ضرر تولیدکنندگان محتوا دانسته‌اند. اکنون رئیس مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید این مصوبه در سال آینده بازنگری خواهد شد.

دونرخی شدن تعرفه

در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات که ۲۰ آبان ۹۵ به تصویب شورای عالی مجازی رسید، موضوع تعرفه‌گذاری ترافیک این شبکه نیز مورد توجه قرار گرفت و تاکید شد تعرفه‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات بر خدمات خارجی مزیت رقابتی داشته باشد.

به منظور اجرایی شدن این سند، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه ۲۵۱ خود در بهمن ۹۵ تصویب کرد: «سقف تعرفه داده داخلی منابع ترافیک واجد شرایط به میزان ۵۰ درصد سقف مصوب تعرفه داده بین‌الملل تعیین می‌شود. این تفاوت باید در حجم‌های خریداری‌شده از سوی کاربر نهایی و همچنین بسته‌های تعریف‌شده از سوی دارندگان پروانه از سازمان، به‌ صراحت و به صورت تفکیک شده رعایت شود.»

آبان ۹۶ و در مصوبه ۲۶۶ و تغییر مدل تعرفه‌گذاری اینترنت هم باز بر این موضوع تاکید شد.

این مصوبات با انتقاد کارشناسان و کاربران اینترنت روبه‌رو شد. آنها این مدل تفکیک ترافیک و تعرفه‌گذاری را ناقض بی‌طرفی شبکه و به حتی به ضرر تولیدکنندگان محتوا خواندند؛ اما در مقابل، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم از این اقدام دفاع کرد و در توییتر نوشت: «اگر در تفکیک سودی برای کاربر نهایی یا سرویس‌دهنده خدمات و محتوا وجود نداشته باشد، چه فایده‌ای در آن است؟ بی‌طرفی اینجا مطرح نیست چون در این قاعده مجموعه‌ای از سرویس‌ها و خدمات که هزینه تمام‌شده کمتری دارند، برای مشترک نهایی ارزان‌تر محاسبه می‌شوند.» او همچنین تاکید کرد «بی‌طرفی در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مورد تاکید شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته و وزارت ارتباطات نیز همواره بر آن تاکید دارد.»

توییت جهرمی در دفاع از تعرفه دو نرخی
جهرمی در سال ۹۶ موافق تعرفه دونرخی بود.

اما چهار سال بعد زمانی که انتقادها از دونرخی بودن ترافیک داخلی و خارجی شدت گرفت،‌ جهرمی باز هم در توییتر نوشت «سیاست‌گذار فضای مجازی در ایران، این اصل [بی‌طرفی شبکه] را به رسمیت نشناخته است و با وضع سیاست‌هایی عملاً این اصل را نقض کرده است.» او در توضیح تغییر موضع خود نسبت به این مصوبه نوشت: «تصور اولیه که مبتنی بر مذاکرات تهیه متن مصوبه- در سال ۱۳۹۵- این بود که بی‌طرفی در سند مورد تاکید است. بعد از صحبت‌های ایشون و مطالعه مجدد، متوجه شدم که چنین تاکیدی وجود ندارد و همچنین دوقیمتی کردن ترافیک نقض اصل بی‌طرفی است. البته اصل بی‌طرفی یک تکلیف نیست.»

توییت جهرمی در مخالفت با تعرفه دو نرخی
جهرمی در سال ۹۶ مصوبه شورای عالی فضای مجازی را ناقض بی‌طرفی شبکه دانست.

هرچند در سند الزامات شبکه ملی اطلاعات، تنها به موضوع مزیت رقابتی اشاره شده و نیم‌بها بودن ترافیک داخلی، مصوبه رگولاتوری است.

اعتراض به تعرفه دونرخی

بر اساس مصوبه ۲۵۱ رگولاتوری «ترافیک داده داخلی به‌ صورت مجزا از ترافیک بین‌الملل با تعرفه معادل حداکثر یک‌دهم تعرفه اینترنت» به اپراتورهای ثابت و همراه ارائه می‌شود؛ اما تولیدکنندگان محتوا می‌گویند اپراتورها به دلیل سود بیشتر، علاقه‌ای به رشد پهنای باند داخلی ندارند. از جمله این تولیدکنندگان محمدجواد شکوری‌مقدم، موسس آپارات و فیلیمو، است که می‌توان او را مالک بزرگ‌ترین پلتفرم‌های انتشار ویدئو در ایران به شمار آورد.

آذر امسال شکوری‌مقدم در توییتر خود نوشت: «نیم‌بها یا تمام‌بها؟ مساله این است! ۱- آیا می‌دانید معدودی از کاربران از اختلاف قیمت بعضی سرویس‌های داخلی که ثبت آی‌پی کرده‌اند نسبت به مثلاً اینستاگرام خبر دارن؟ ۲- آیا می‌دانید اپراتورهای اینترنت بابت این ضرر مستقیم هیچ علاقه به رشد پهنای باند سایت‌های داخلی ندارند؟» شکوری‌مقدم در انتهای توییت خود از هشتگ «تصمیم غلط» استفاده کرد.

در کامنت این توییت، آذری جهرمی نوشت: «این موضوع مصوبه شورای عالی فضای مجازی بود (سال ۹۵)، اوایل به نظر می‌رسید تصمیم درستی باشد. برای مدتی موثر هم بود. بعد از مدتی روشن شد که سیاست نادرستی است و اتفاقاً مانع رشد زیست‌بوم است. دلایل اشتباه بودن این سیاست را هم شفاهی و هم مکتوب به دبیرخانه شورا اعلام کردم. زمان اصلاح است.»

در همین ماه امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، در یادداشتی که در پلتفرم ویرگول و توییتر منتشر کرد با تشریح مدل درآمدی VODها و بررسی سیاست‌های مختلف در این حوزه، از ادامه مدل تعرفه‌گذاری کنونی انتقاد کرد و نوشت: «سیاست‌گذاری بر قیمت ترافیک (مانند نیم‌بها کردن ترافیک داخل در ایران) مداخله جدی در سهم درآمدی و همچنین مدل کسب‌وکار بنگاه‌ها در مقایسه با رقبای جهانی است. در نتیجه توانمندی تولید محتوا ایرانی کاهش یافته و در بلندمدت این توان و قدرت فرهنگی جامعه ایرانی است که کاهش می‌یابد.»

توییت ناظمی در مخالفت با تعرفه دو نرخی
امیر ناظمی هم پس از دوران معاونت در وزارت ارتباطات، با تعرفه دونرخی مخالفت کرد.

سال گذشته برخی کاربران پلتفرم‌های ایرانی اعلام کردند هنگام استفاده از این پلتفرم‌ها ترافیک به قیمت بین‌الملل برای آنها محاسبه می‌شود و ساترا نیز پس از بررسی، حداقل در مورد روبیکا این موضوع را تایید کرد. هرچند رئیس سازمان تنظیم مقررات وقت در گفت‌وگو با پیوست چنین انحرافی از مصوبات رگولاتوری را نپذیرفت.

اکنون، پس از اعتراض تولیدکنندگان محتوا و کاربران، به نظر می‌رسد دولت و مرکز ملی فضای مجازی در دوره جدید قصد دارند مصوبه ترافیک نیم‌بهای داخلی را بازنگری کنند و در همین زمینه ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در حاشیه یک محصول داخلی به خبرنگار پیوست گفت: «در رابطه با نیم‌بها بودن ترافیک‌ VODها، کارگروهی در وزارت ارتباطات تشکیل شده تا در این زمینه تجدیدنظر صورت گیرد. این کارگروه در حال تهیه و ارسال فرمولی به شورای عالی فضای مجازی است تا این اتفاق سال آینده بیفتد.»

پیشتر در زمینه تعرفه اینترنت نیز اعلام شده بود سال آینده تغییراتی در این تعرفه‌ها اعمال خواهد شد و به نظر می‌رسد مدل تعرفه ترافیک داخل و خارج نیز همزمان با تعرفه کل اینترنت بازنگری شود.

https://pvst.ir/bt5
میثم قاسمیتحریریه

    سال ۸۱ رشته مهندسی را رها کردم به شوق روزنامه‌نگاری. از همان سال تاکنون، در حوزه‌های مختلفی مانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، ورزشی و... در رسانه‌هایی مانند همشهری، حیات‌نو، توسعه، عصر ارتباط و... کار کرده‌ام. از میانه سال ۹۲ و پس از حدود ۳ سال دوری از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به پیوست آمدم و دوباره روزنامه‌نگار این رشته شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو