مسیر ورود به بورس برای استارتآپها از سال ۱۳۹۹ هموار شد. در آن زمان چند استارتآپ بزرگ ایرانی از تمایل جدی خود برای ورود به بورس گفتند اما سنگلاخ و پرچاله بودن جادهای که به بورس میرسید، در نهایت باعث شد تا تنها یک استارتآپ به سرمنزل مقصود برسد: تپسی! نماد تپسی در آذرماه به عنوان دویست و هفتادمین نماد معاملاتی و صد و شصت و چهارمین شرکت در بازار دوم در فهرست نرخهای فرابورس درج شد و در خرداد ۱۴۰۱ اولین عرضه اولیه سهام یک شرکت استارتآپی انجام و پنج درصد سهام تپسی به شیوه سلب حق تقدم به ۴۷ صندوق سرمایهگذاری بورسی فروخته شد. حال، مرد شماره یک تپسی در گفتوگو با پیوست راوی ماجرای راه دراز تپسی برای ورود به بورس است. میلاد منشیپور بر این باور است که IPO شدن تپسی فقط متعلق به این شرکت نیست، بلکه راه ورود برای کل اکوسیستم استارتآپی ایران هموارتر شده است. مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید. دفعه قبل که با هم صحبت کردیم درست بعد از درج نماد تپسی بود، شما در آن گفتوگو گفتید مراحل ورود به بورس سخت و بوروکراتیک است و حتی در برخی موارد به درستی مشخص نیست که چطور باید طی شود؛ حالا که مراحل را با موفقیت به پایان رساندهاید، توضیح بدهید که چطور بود و چطور پیش رفت؟ مشکل اصلی اکوسیستم استارتآپی ما نبود امید به خروج سرمایه برای استارتآپهاست. یعنی شما با هر سرمایهگذاری که وارد مذاکره میشوید یا هر تیمی که میخواهد زندگی خود را روی یک شرکت بگذارد، باید امیدی به آینده داشته باشد که میتواند به بازگشت مالی برسد. شما زمانی میتواند سدی را بشکنید و جادهای را صاف کنید که حتی وقتی به نظر میرسد طرف مقابل با موضوع مخالفت جدی دارد، دغدغه را بفهمید، آن را بشکنید و حل کنید ورود استارتآپها به...