مشکلات استارتآپهای حوزه بیمه با رگولاتوری مشکل امروز و دیروز نیست. مباحث متعدد بیمهایها با قانونگذار از همان آغاز فعالیت اینشورتکها مطرح بود تا امروز که بحث آمیتیس داغ است. در سال ۹۸ رئیس کل وقت بیمه مرکزی استارتآپهای بیمهای را ملزم به دریافت مجوز کارگزاری کرد و گفت: «استارتآپهای فعال در حوزه بیمه برای فعالیت خود باید مانند شرکتهای کارگزاری از بیمه مجوز بگیرند.» غلامرضا سلیمانی گفته بود: «این روزها دیگر شرکتهای استارتآپی رقیب شرکتهای بیمه نیستند بلکه حامی آنان به منظور ایجاد بستر بهتر برای خدماترسانی به شمار میآیند. ما به همه نمایندگیهای شرکتهای بیمه اعلام کردهایم که استارتآپها را حامی خود قلمداد کنند و در مقابل ایدههای نوآورانه آنان مقاومت نکنند.» تقابل سنتیها با استارتآپها البته نمایندگیها نه تنها استارتآپها را حامیان خود نمیدیدند بلکه آنها را رقیب خود میپنداشتند. کارشناسان مختلف بیمهای معتقد بودند بیمه مرکزی نظارت کمتری بر استارتآپهای بیمهای در مقایسه با نمایندگیها دارد و این پلتفرمها غالباً شرایطی برای مشتریان فراهم میکنند که حتی امکان رقابت را از آنها سلب میکند. در مقابل اما استارتآپهای مطرح بیمهای که پس از این الزام موفق به دریافت مجوز کارگزاری رسمی بیمه مستقیم برخط شدند (ازکی، بیمه بازار، آیتول و بیمه داتکام) اگرچه همواره خود را تابع قوانین میدانند اما معتقدند قوانین صنعت بیمه با زمین بازی دیجیتالی صنعت بیمه و استارتآپهای این حوزه مطابقت ندارد و باید برای این سبک چالشها راهکاری اساسی تعیین شود. آغاز داستان سوییچ مرکزی از سال ۹۹ الزام دریافت مجوز کارگزاری اگرچه شاید نقطه آغازی برای ورود رگولاتوری به فعالیت اینشورتکها بود اما داستان به همینجا ختم نشد. مرداد ۹۹ بیمه مرکزی اعلام کرد تصمیم دارد برای ارائه بهتر خدمات به فینتکهای فعال در حوزه بیمهای، سوییچ تخصصی فینتک برای این شرکتها ایجاد کند. قرار بود در صورت ایجاد این سوییچ، APIهای بیمهای شرکتهای بیمه روی این بستر قرار بگیرند...