skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

یارانه نان سهم امیدپی را از تعداد تراکنش‌های پرداخت ۱۰ برابر کرد

میثم قاسمی تحریریه

۲ آبان ۱۴۰۱

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

هوشمندسازی یارانه نان

اجرای انحصاری طرح مدیریت هوشمند توزیع یارانه آرد و نان (مهیا) از سوی امیدپی، سهم این PSP از تعداد تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی را در طول یک سال بیش از ۱۰ برابر افزایش داد؛ اما در عین حال با توجه به خرد بودن تراکنش‌های مربوط به خرید نان، سهم امیدپی از مبلغ تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی چندان افزایش نیافته است.

به گزارش پیوست، طرح مدیریت یارانه آرد و نان از اردیبهشت‌ماه امسال اجرایی شد و از آنجا که بانک سپه در همکاری با شرکت بازرگانی داخلی، پیش از این توزیع هوشمند آرد را بر عهده داشت، اجرای طرح مهیا به همین بانک سپرده شد و بانک سپه نیز PSP‌ زیرمجموعه خود یعنی فراپردازان آروند امید (امیدپی) را مسئول اجرای آن کرد؛ اما انتخاب یک مجری به تنهایی از همان ابتدا با اعتراض سایر شرکت‌های پرداخت الکترونیکی روبه‌رو شد. اعتراضی که در نهایت به جایی نرسید و اکنون آمارهای رسمی نشان می‌دهد امیدپی با اجرای این طرح توانسته است سهم خود از تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

افزایش سهم امیدپی از تعداد تراکنش‌ها به صورت مستقیم بر سهم از کل مبلغ تراکنش‌ها تاثیر نداشته است که می‌توان این موضوع را به کم بودن مبلغ تراکنش‌های خرید نان مربوط دانست، هرچند در شاخص‌های دیگر این PSP توانسته است وضعیت خود را بهبود دهد.

افزایش نجات‌دهنده

فراپردازان آروند امید، که پیش از این به نام «سایان‌کارت» شناخته می‌شد، حتی پس از آنکه در زیرمجموعه بانک سپه قرار گرفت نیز نتوانست سهم بزرگی از بازار پرداخت الکترونیکی کشور را به خود اختصاص دهد. در گزارش‌های ماهانه شاپرک معمولاً سهم این شرکت از کل تعداد و مبلغ تراکنش‌های الکترونیکی، زیر یک درصد بود؛ اما سپردن اجرای طرح مهیا به این PSP‌ ناگهان سهم آن را در بازار بالا برد. آمارهای شاپرک نشان می‌دهد در حالی که در پایان شهریورماه سال گذشته سهم سایان‌کارت از کل تعداد تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی کمتر از یک درصد بود این عدد در پایان شهریورماه امسال به بیش از ۷.۵ درصد رسیده است. گرچه این میزان نیز در مقایسه با بازیگران بزرگ این بازار مانند «سپ» و «به‌پرداخت» همچنان زیاد نیست؛ اما می‌تواند این PSP‌ را به لطف مدل کارمزدی بانک مرکزی نجات دهد.

سهم از تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی
تغییرات سهم امیدپی از تعداد و مبلغ تراکنش‌های پرداختی

سهم امیدپی از کل مبلغ تراکنش‌های الکترونیکی در طول ۱۳ ماه (از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱) از نزدیک ۰.۹ درصد به اندکی بیش از ۱.۳ درصد رسیده است که افزایش چشمگیری نیست. این رقم در سه ماه تابستان تقریباً ثابت مانده که ممکن است نشان‌دهنده رسیدن به سقف تراکنش‌های خرید نان باشد.

اگر متوسط هر تراکنش خرید نان را ۱۰ هزار تومان در نظر بگیریم، در نهایت تخمین زده می‌شود بین ۵۰ تا ۷۰ تومان از هر تراکنش به امیدپی برسد. این در حالی است که برآورد می‌شود تامین کاغذ رسید تراکنش‌ها سالانه ۶۰ میلیارد تومان هزینه برای این شرکت دارد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد امیدپی برای سوددهی پروژه خود باید به سال‌های آینده و تداوم استفاده از کارتخوان‌های هوشمند نان چشم بدوزد.

همه چیز روی POS

در گزارش‌های شاپرک شاخصی با عنوان «اثربخشی» وجود دارد که نشان می‌دهد جذب تراکنش‌های شرکت‌ها روی کارتخوان‌ها چه نسبتی با سهم تعداد کارتخوان‌های این شرکت از کل کارتخوان‌های کشور دارد؛ به عبارت دیگر هرچه شاخص اثربخشی بیشتر باشد، یعنی نحوه توزیع کارتخوان‌های فروشگاهی (POS) یک شرکت به گونه‌ای بوده که در جذب بیشتر تراکنش‌ها نسبت به سایر شرکت‌ها موفق‌تر عمل کرده است.

در گزارش شهریورماه ۱۴۰۱ شاپرک دیده می‌شود نام فراپردازان آروند امید در کنار به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان و آسان پرداخت پرشین به عنوان دارندگان بالاترین رقم شاخص اثربخشی قرار گرفته است که در ماه‌های اخیر این موضوع تکرار شده و حتی افزایش این شاخص از مرداد به شهریور برای امیدپی عدد ۰.۲۲۳ است که بیشترین افزایش در بین تمام PSPها به شمار می‌رود.

سهم از تراکنش‌های خرید
تغییرات سهم امیدپی از تراکنش‌های خرید

نکته دیگری که در گزارش‌های ماهانه شاپرک به چشم می‌آید افزایش سهم امیدپی از تعداد تراکنش‌های خرید است که از شهریور سال گذشته تا پایان نیمه اول امسال حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. در عین حال اعداد مربوط به تراکنش‌های خرید و نمودار آن مطابقت بسیار زیادی با اعداد تعداد تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی دارد. این نزدیکی اعداد یعنی امیدپی تاکنون فعالیت مهمی در زمینه روش‌های پرداخت غیر از کارتخوان فروشگاهی نداشته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی دولت تا پایان شهریورماه، تمام نانوایی‌های کشور به کارتخوان‌های هوشمند مجهز شده‌اند و بدین ترتیب باید دید در نیمه دوم امسال روند رشد امیدپی چگونه خواهد بود.

https://pvst.ir/ddn
میثم قاسمیتحریریه

    سال ۸۱ رشته مهندسی را رها کردم به شوق روزنامه‌نگاری. از همان سال تاکنون، در حوزه‌های مختلفی مانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، ورزشی و... در رسانه‌هایی مانند همشهری، حیات‌نو، توسعه، عصر ارتباط و... کار کرده‌ام. از میانه سال ۹۲ و پس از حدود ۳ سال دوری از حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به پیوست آمدم و دوباره روزنامه‌نگار این رشته شدم.

    تمام مقالات

    2 نظر

    1. بسمه تعالی
      خدمت
      موضوع:مربوط به عواقب غیرقابل جبران تاخیردراجرای کامل و مرحله دوم هوشمندسازی فروش نان
      ضمن عرض سلام وخسته نباشیدباتوجه به اهمیت استراتژیک و امنیتی گندم ونان درهرکشورکه سوءمدیریت وتصمیمات غلط موجب اثرات جبران ناپذیرهم برای سلامت مردم وهم اتلاف سرمایه ملی وگاها موجب شورش مردم وسقوط بعضی حکومتها شده است بنده رابرآن داشت تابعنوان یک نانوا که هرروزباچندصدنفرمشتری سروکاردارم درددل هایی راباجنابعالی که درتصمیم گیریهای نان اثرداریددرمیان بگذارم
      واقعیت این هست که درهرچیزکه اختلاف قیمت باشدهرچقدرتشدیدبازرسی هم اعمال کنیم قطعافساد ورشوه ورانت وتخلف بروزخواهدکردحالادلاریابنزین باشدویااردهیچ تفاوتی ندارد
      بهترین وسالمترین روش فقط وفقط ازادسازی وتک نرخی کردن می باشد که درمورداردونان انکه درزمان اقای احمدی نژادانجام شدالبته تکمیلترش الان قطعابهترین راه کارهست.اماحال که مدیران ارشدبدلایلی میفرمایندنان گران نمیشودحداقل به مواردزیرهم دقت فرمایند
      وقتی قیمت ماکارونی،،،برنج وباگت واردصنف وصنعت را نسبت به سال قبل چندبرابرکردیم وهمزمان قیمت نان رادستوری ازقیمت ضایعاتش یعنی نان خشکه هم پایین نگه داشتیم شاهدمواردزیرهستیم
      ۱)اولین اثرش این هست که متاسفانه درهمه جای کشور نظاره گر خریدنان بعنوان غذای سگ ودام ازطرف افرادزیادی هستیم ویاافزایش اسراف ودورریزدرمصرف کننده عادی هستیم چون ضایعاتش ازخودش بیشترپول می اوردوراه حلش ایجادسقف محدودیت درتعدادسرانه خرید نان یارانه ای برای هرنفرمیباشد
      ۲)انصافا وقتی مانرخ مناسب سالیانه به نان نمیدهیم ونانوا که میبینداگرنان راپخت کند هرکیسه کمتر از۲۰۰هزارتومان دخل میدهدکسی که اگرهمه پنج کیسه سهمیه روزانه اش راپخت کند ۹۰۰هزارکل دخل یک روز مثلابربری میشودازان چطوراجاره مغازه وکارگر وقبوض و…راکسرکندتابرایش سودی هم بماند!درحالی که همان کیسه اردرا۳۰۰هزاردربیرون ازش میخرند،،،،اگرخدای ناکرده نانوایی مجبوربه لغزش شودایاتصمیم گیران بی تفاوت هم دران تخلف شریک نیستند؟
      ۳)وقتی نانوایی میبیندکه بااین نرخ خنده اور وشلوغی صفها،،،اگربیشتردقت کندوبا کیفیت ترین نان راهم پخت کندبازهیچ تغییری درسهمیه ودرامدش نخواهدبودکه تازه سرش هم شلوغترودرگیری بامشتریها بیشترمیشودودرعین حال درامدش به اندازه همان سهمیه ماهانه اش بدون افزایش وتغییرباقی می ماندبنظرتان رغبتی برای رقابت و دقت دربهبودکیفیت نان خواهدداشت؟
      ۴)مگرنفرمودندباکارتخوان هوشمندمی دانیم که هرکس ازکدام نانوایی وچقدرنان خریده،،مگرقول نداده بودندکه باعملیاتی شدن کارتخوانهابه هرنانوایی بتعدادپختش بدون محدودیت تعدادسهمیه اردمیدهیم،،،پس چه شد،،،چرانانوایان ومردم رابه حرفهایشان بی اعتماد ترمیکنند،تااین لحظه که هنوز مرحله دوم هوشمندسازی کامل اجرانشده بعضی مسئولان باکدام استدلال میفرمایندمصرف اردصرفه جویی شده،،،تازه بااختلاف قیمت بیشتربااردصنف وصنعت وضع بدترهم شده،،،اگرچنین است پس چرانانوایی ها روزبروزشلوغترمیشوند ومردم ناراضی تر
      ۵)مهمترین واخرین عرضم این هست که باتشدیدبازرسی وجریمه وبگیروببندوبردن ابروی نانوانمیشوداوضاع راعوض کرد اتفاقا چه بسامجبورکنیم پای نانوای بیچاره وهمان بازرس هم خدای ناکرده به رشوه بازشود خداونددرقران کریم بزیبایی بمامدیریت یادداده که بتنهایی باتهدیدوعذاب ومثلا بازرسی وجریمه و….نمیشودتخلف راکم کرددرکنارش بهشت وتشویق هم بیان فرموده،،،وجدانا کدام نانوایی که رضایت مردم راجلب کرده راتشویق کرده ایم تابقیه دلسردنشوند،،،
      درپایان عاجزانه خواهشمندم بجای صحبت ازتشدیدبازرسی درصداوسیما،،،بامشورت نانوایان ،مولفه های دیگرراهم جهت بهبودنان ،این قوت غالب مردم، بیازمائیم
      خلاصه ادامه همین وضع موجب فرارکارگران ماهرازنانوایی،،،کاهش روزبروزکیفیت نان،،،افزایش هدررفت ودورریز وقاچاق اردونارضایتی مردم وفشار روحی برنانوایان زحمتکش خواهدشداگربهترین راه حل یعنی یکسان سازی وازادسازی نشدبعنوان مسکن موقت حداقل نرخ جدیدیاسهمیه راجوری بدهیدکه رغبتی درنانوابرای رقابت باقی بماند که اگراکنون کاری نکنید دراینده وضع بدتروهمه مقصریم
      ضمن تشکرمجددعاجزانه استدعادارم درتصمیم گیریهایتان ازخودنانواهاوانهایی که هرروزعملا بااردوخمیر ومشتری ونان سروکاردارندوباتمام وجودواقعیت هارالمس میکنندهم چندتادعوت بفرمائیدونظراتشان رابشنوید،،متشکرم
      سجادحامدفر ،،،

    2. با عرض سلام و خسته نباشید ، خواهشمنداست همانطور که گزینه پلاستیک را در دستگاه کارتخوان نانوایی ایجاد کردید گزینه نوبت دهی را هم ایجاد کنید تا در صف نانوایی دعوا نشود
      برای اینکه در کاغذ صرفه جویی شود شماره نوبت را بصورت فونت درشت در رسید مشتری لحاظ کنید با تشکر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو