skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

پرونده

مایکل جنسن

مایکل جنسن

متیو اونیل

متیو اونیل

چه باید کرد و نکرد؛ ترول‌ها را تغذیه نکنید

مایکل جنسن
مایکل جنسن
متیو اونیل
متیو اونیل

۷ اسفند ۱۴۰۱

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

شماره ۱۱۰

چرا این ‌همه اطلاعات وارونه یا دروغ‌سازی وجود دارد؟ و برای حفاظت از خودمان چه می‌توانیم بکنیم؟

سه دلیل اصلی

سه مکتب فکری برای رسیدگی به این معضل پدید آمده است. مکتب اول می‌گوید اطلاعات وارونه به این دلیل فراگیر است که منابع سنتی از جمله رسانه‌های خبری با بی‌اعتمادی روزافزونی مواجهند. وقتی مردم فکر می‌کنند رسانه‌های جریان اصلی صنایع و دولت‌ها را مسئولیت‌پذیر نمی‌کند، شاید اخباری را قبول کنند که باورهای متداول را به چالش می‌کشند.دوم، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی‌ای که بر مشارکت تمرکز می‌کنند اغلب ادعاهای شوکه‌کننده‌ای را اشاعه می‌دهند که باعث بروز خشم می‌شود صرف ‌نظر از اینکه ادعاها حقیقت داشته باشند. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهند اخبار کذب در رسانه‌های اجتماعی با گستره، عمق و سرعت بیشتری نسبت به اخبار حقیقی منتشر می‌شوند زیرا جدیدتر و شگفت‌آورترند.

بهترین کار این است که اخبار از منابع متعدد و معتبر خوانده شوند؛ سرویس‌های راستی‌آزمایی استفاده شوند و آنچه را می‌خوانیم و هم‌رسانی می‌کنیم بیشتر بررسی کنیم

سرانجام، نقش تاکتیک‌های تخاصم‌آمیز و عمدی اخبار جعلی را نمی‌توان نادیده گرفت. فیس‌بوک تخمین می‌زند که در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات ‌متحده، محتوای مخرب از سازمان تحقیقات اینترنتی روسیه که برای ایجاد شکاف در میان رأی‌دهنده‌های آمریکایی منتشر می‌شد به سمع و بصر ۱۲۶ میلیون نفر در آمریکا و جهان رسید.

سایه اطلاعات وارونه

معمولاً گفته می‌شود بحران اطلاعات وقتی پدید می‌آید که اطلاعات جعلی با نیت مخرب (اطلاعات وارونه یا دروغ‌رسانی) یا ناخواسته (اطلاعات نادرست) پراکنده می‌شوند. اما این رویکرد انواع مهم تبلیغات سیاسی را نادیده می‌گیرد؛ از جمله فنونی که در طول جنگ سرد از آنها استفاده شد.

اکثر عملیات نفوذ روسیه در توییتر ارتباطی با محتوایی که «می‌توان نشان داد کذب است» نداشتند. برعکس، نمونه‌های ظریف و خرابکار تبلیغات سیاسی رایج و بدون توقف بودند؛ از جمله درخواست برای حذف مقام‌های آمریکایی، خرید تبلیغات اختلاف‌افکن و هماهنگ کردن اعتراض در دنیای واقعی.

نکته غم‌انگیز این است که حتی اطلاعات نادرستی (misinformation) که ناخواسته منتشر می‌شود می‌تواند پیامدهای تراژیکی داشته باشد. در سال ۲۰۲۰، بعد از اینکه دونالد ترامپ به‌غلط ادعا کرد هیدروکسی کلروکین «نتایج بسیار نویدبخشی» را در برابر کووید-۱۹ نشان می‌دهد، رسانه‌های اجتماعی به‌سرعت آن را منتشر کردند و چند نفر در نیجریه در نتیجه مصرف زیادی جان باختند.

واکنش‌ها به تبلیغات سیاسی و اطلاعات وارونه

بنابراین، نهادهای مختلف چه واکنشی به اخبار جعلی و غلط نشان داده‌اند؟

دادگاه جونز و حکم او یکی از نمونه‌هایی است که جامعه می‌تواند برای مقابله با اخبار جعلی از آن استفاده کند. کشانده شدن به دادگاه و دریافت دستور از هیات‌منصفه مبنی بر پرداخت ۴۹ میلیون دلار خسارت باعث می‌شود اکثر مردم قبل از گفتن مطلبی آن را ارزیابی کنند.

دولت‌ها و شرکت‌ها نیز گام‌های بلندی برای کاهش آثار اخبار جعلی برداشته‌اند. بعد از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا پخش شبکه تلویزیونی دولتی و مشهور روسیه، راشا تودی، را متوقف کرد. این شبکه دیگر در اروپا یا آفریقا پخش نمی‌شود.

پروژه «اتحادیه اروپا در برابر اخبار جعلی» با تبلیغات سیاسی روسیه مقابله کرد و بعد از سال ۲۰۱۵، به «کمپین‌های اخبار جعلی دائمی فدراسیون روسیه که بر اتحادیه اروپا، کشورهای عضو و کشورهای همسایه تاثیر می‌گذارند» رسیدگی کرد. گوگل در سال ۲۰۲۲ این رویه را دنبال کرد و داشبورد ConflictMisinfo روسیه و اوکراین را راه انداخت. این داشبورد فهرستی از ادعاهای کذب مربوط به حمله را ارائه می‌دهد و اعتبار آنها را راستی‌آزمایی می‌کند.

آموزش کلید ماجراست

ما در مقام مصرف‌کننده‌های اطلاعات و اخبار می‌توانیم گام‌های مهمی برای حفاظت از خودمان در برابر اخبار جعلی برداریم؛ از جمله جست‌وجو و مطالعه طیفی از منابع و هم‌رسانی نکردن محتوای فریبکار. مدارس نیز نقش خودشان را در انتشار این پیام ایفا می‌کنند.

یکی از ابتکارهای مهم در استرالیا عبارت است از مدرسه گرامر کمبرول در کنتربری که در آن معلم‌ها از منابعی استفاده می‌کنند که ABC Education آنها را تولید می‌کند تا دانش‌آموزان نحوه شناسایی منابع خبری معتبر را یاد بگیرند. و دانشگاه کانبرا برنامه آزمایشی را با استفاده از اصل «مطالعه جنبی» دانشگاه استنفورد ارائه می‌دهد. این برنامه امسال در مدارس ابتدایی و متوسطه ACT آزمایش می‌شود. برنامه مذکور به شرکت‌کننده‌ها آموزش می‌دهد تب دیگری باز و ویکی‌پدیا را بررسی کنند تا ادعاهای ناشناخته یا فریبکار را تشخیص دهند. اگر ادعا قابل راستی‌آزمایی نباشد، باید سراغ بعدی رفت.

این نوع آموزش باید با آگاهی از هنجارها و ارزش‌های دموکراتیک همراه باشد. و همچنین باید درک بهتری از حریم خصوصی حاصل شود: هرچه بیشتر درباره خودمان به اشتراک بگذاریم، احتمال بیشتری وجود دارد که هدف حمله کمپین‌های اخبار جعلی قرار بگیریم.

اطلاعات وارونه ممکن است در برخی گوشه‌ها استمرار پیدا کند و حتی گسترش یابد اما بهترین کار دفاعی ما این است که تضمین کنیم اخبار از منابع متعدد و معتبر خوانده می‌شوند، سرویس‌های راستی‌آزمایی استفاده می‌شوند و آنچه را می‌خوانیم و هم‌رسانی می‌کنیم بیشتر بررسی می‌کنیم.

به عبارت ساده، ترول‌ها را تغذیه نکنید- یا پلتفرم‌هایی که ترول‌ها در آنها رشد می‌کنند.

این گزارش خلاصه شده است.

منبع: د کانورسیشن

این مطلب در شماره ۱۱۰ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۱۱۰ پیوست
دانلود نسخه PDF
https://pvst.ir/eat

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو