skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر
انتخاب سردبیر

اینشورتکی‌های ایرانی؛ کودکانی در آرزوی بلوغ

سمانه سمیع تحریریه

۴ فروردین ۱۴۰۲

زمان مطالعه : ۸ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۷ فروردین ۱۴۰۲

رشد صنعت اینشورتک زیر سایه تهدیدآمیز و معلق آمیتیس، شرایط بی‌ثبات اقتصادی، توسعه اعتباری خدمات بیمه‌ای؛ اینها فصل مشترک کارنامه یک‌ساله فعالان حوزه اینشورتکی‌ ایران است. آنها معتقدند گرچه بازار خرید آنلاین بیمه نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد کرده‌، اما همچنان صنعت اینشورتک در ایران نوپاست و تا بلوغ، فاصله زیادی دارد.

به گزارش پیوست، در سالی که گذشت، استارت‌آپ‌های حوزه اینشورتک‌ ایران با چالش‌های زیادی مواجه شدند، اما به قول خودشان با همه فراز و فرودها این صنعت رشد کرده است و آنها در تلاش‌اند در عین رقابت اما دست در دست یکدیگر سهم بازار این صنعت را بیشتر از پیش کنند.

پرچالش اما رو به توسعه

بهاره شریفیون مدیرعامل بیمه دات‌کام

بهاره شریفیون مدیرعامل بیمه دات‌کام وضعیت کلی بازار را دچار یک سردرگمی و بی‌ثباتی اقتصادی می‌داند و می‌گوید: «نرخ ارز، تورم، فیلترینگ و اختلال اینترنت، بازار فعلی کشور را سردرگم کرده و آن را با بی‌ثباتی مواجه کرده است. طبیعی است که این شرایط اقتصادی و اجتماعی روی همه کسب‌و‌کارها تاثیر گذاشته و باعث خروج سرمایه‌گذاران زیادی از بازار شده است. اما اگر بخواهیم در خصوص صنعت بیمه و اینشورتک صحبت کنیم، به دلیل اینکه برخی بیمه‌‌ها مثل بیمه شخص ثالث اجباری هستند و از سوی اکثریت جامعه خریداری می‌شوند از این شرایط تاثیر زیادی نمی‌گیرند. اگر بخواهم وارد فضای آنلاین شوم، نسبت به قبل الزام خرید آنلاین برای مردم جدی‌تر شده و ترافیک و راحتی خرید آنلاین باعث شده مردم بیشتر به سرویس آنلاین رو بیاورند. این بدین معنی است که بازار آنلاین در حال گسترش است و ما در بیمه دات‌کام نیز این موضوع را حس می‌کنیم که سهم بازار خرید آنلاین بیمه در حال توسعه است.»

یک تعلیق بی‌دلیل

شریفیون مهم‌ترین چالش‌های سال گذشته بیمه دات‌کام را در سه موضوع برمی‌شمرد: «اولین چالشی که به معنای مطلق کلمه بیمه دات‌کام را تحت‌الشعاع قرار داد اتفاقی بود که در فروردین ۱۴۰۱ برایمان پیش آمد. با یک اقدام لحظه‌ای و بی‌دلیل از سمت بیمه مرکزی با تعلیق مواجه شدیم. تجربه تلخ آن روزها هرگز از خاطرمان پاک نمی‌شود. گرچه طی صحبت با رگولاتور و مدیران ارشد صنعت بیمه، مشکل را در کمتر از دو روز حل کردیم؛ اما امیدواریم قانون‌گذار دیگر نه با ما و نه هیچ کسب‌وکار دیگری این‌گونه غیرمنطقی و چکشی برخورد نکند. اتفاقات نیمه دوم سال، فضای بلاتکلیفی که تقریباً تا پایان آذر همراه‌مان بود، نرخ ارز و گران شدن خدمات هم بخش دوم چالش‌های بیمه دات‌کام بود. چالش بعدی بحث سوییچ آمیتیس بود که خوشبختانه با جلسات مفصل با رگولاتور فعلاً به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر آمیتیسی هم باشد ابزار نظارت باشد و نه ابزار تصدی‌ و ورود به کسب‌وکار.»

مدیرعامل بیمه دات‌کام همچنین اسپانسری استقلال و پرسپولیس و ورود تخصصی به حوزه ورزشی و تامین نیاز بیمه در اسکوپ ورزش کشور و افزودن بیمه به سبد خرید ورزشی را از مهم‌ترین فعالیت‌های بیمه دات‌کام در سال ۱۴۰۱ می‌داند و می‌گوید: «در تلاش بودیم که امسال تمرکزمان را روی افزودن بیمه روی خدمات ورزشی بگذاریم و استفاده از هوش مصنوعی را در پلتفرم بیمه دات‌کام افزایش دهیم، یکی از حلقه‌های این زنجیره بحث خسارت است که خوشبختانه اپلیکیشن ارزیابی خسارت در حوزه درمان فعال شد.» شریفیون همچنین برنامه سال آینده بیمه دات‌کام را رشد عرضی و طولی کیک صنعت اینشورتک عنوان می‌کند: «صنعت اینشورتک جای کار بسیار دارد و از جنس رفاه عمومی و امنیت خاطر است، پس فعلاً همگی ما باید روی توسعه این صنعت متمرکز باشیم.»

او همچنین اعلام ارزیابی و پرداخت خسارت به صورت آنلاین و تسهیل در خرید با توجه به چالش‌های اقتصادی و ورود به حوزه اعتباری و اقساطی و توسعه پذیرندگی در ساختارهای اعتبار محور را از مهم‌ترین چشم‌اندازهای بیمه دات‌کام در سال ۱۴۰۲ به شمار می‌آورد.

روی مدار بقا

حامد ولی‌پوری مدیرعامل ازکی
حامد ولی‌پوری مدیرعامل ازکی

حامد ولی‌پوری مدیرعامل ازکی نیز معتقد است در جهان ترند جهانی اینشورتک‌ها رشد خوبی پیدا کرده‌اند و بازار اینشورتک‌ها از حدود ۱۵ میلیارد دلار به ۱۹ میلیون دلار رسیده است. او در این باره می‌گوید: «کرونا تاثیر مثبتی روی صنعت اینشورتک گذاشت، اما جنگ روسیه و اوکراین این روند را برای مدتی کند کرد با این حال به طور کلی ترند اینشورتک‌ها مثبت بوده است. البته در ایران فضا متفاوت بود و ورود جدی بیمه مرکزی در فضای کسب‌وکار اینشورتک‌ها و چالش سوییچ بیمه مرکزی، استارت‌آپ‌ها را نگران کرد ولی در ایران هم خرید آنلاین بیمه رشد و توسعه پیدا کرد.»

تمرکز روی جست‌وجوی هوشمند

به باور ولی‌پوری، توسعه اینشورتک و تمام کسب‌وکارهای فناورانه در گرو اینترنت آزاد است و حالا فیلترینگ، اختلال اینترنت و پارامترهای سیاسی به قدری بر فضای استارت‌آپی ایران سایه انداخته که سرمایه‌گذاران این حوزه را مغبون و فراری کرده است. او در این باره می‌گوید: «کسب‌وکارهای اینشورتکی و تمام کسب‌وکارهای تکنولوژی ایران تحت‌الشعاع تصمیم‌های سیاسی هستند و اگر امسال با رشد سه درصدی در بازار اینشورتک مواجه بودیم، ولی به واقع شاهد رشد در لایه‌های متنوع اینشورتک نبودیم و فقط برای بقا جنگیدیم. نتوانستیم به قدری که دل‌مان می‌خواست نوآورانه روی تنوع و توسعه محصول متمرکز شویم.»

ولی‌پوری همچنین فروش خدمات به صورت قسطی از طریق ازکی‌وام را از کارهای جذاب ازکی در سال گذشته می‌داند و می‌گوید: «ازکی‌وام بازوی فین‌تکی ازکی است و باید در مسیر توسعه فعالیت‌هایمان روی فروش اقساطی خدمات متمرکز می‌شدیم. ازکی لیدر بازار اینشورتک ایران است و ما به کمک ازکی‌وام ریسک فروش اعتباری را مدیریت می‌کنیم ابتدا با سفته الکترونیکی و حالا با حذف آن پا به مرحله جدیدی در ترکیب دو فناوری مالی و بیمه‌ای گذاشته‌ایم.»

به باور ولی‌پوری، سایه آمیتیس هنوز برداشته نشده و حضور رگولاتور و عدم درک مشترک بین رگولاتور و فعالان اینشورتکی همچنان یکی از تهدیدهای مهم این صنعت است.

ولی‌پوری چشم‌انداز کل اکوسیستم تکنولوژی ایران را تقریباً غیرقابل پیش‌بینی می‌داند و می‌گوید: «در بازار مبهم ایران که پای منطق و ساختار اصولی در میان نیست پیش‌بینی کار ساده‌ای نیست اما در حد خودمان و برای ازکی می‌خواهیم به جایی برسیم که ازکی فقط «ازکی بیمه بخر» نباشد و بتواند در سایر بخش‌ها نیز مثل یک موتور جست‌وجوی هوشمند به کاربران کمک کند.

در تلاش برای ایجاد یک کنسرسیوم

سعید دولتی قائم‌مقام مدیرعامل آیتول

سعید دولتی قائم‌مقام مدیرعامل آیتول هم در زمینه صنعت اینشورتک و وضعیت آیتول در بازار فعلی می‌گوید: «در سالی که گذشت اینشورتک‌ها رشد قابل توجهی پیدا کردند اما در عین حال به خوبی می‌دانیم که فضای خرید آنلاین بیمه در ایران فعلاً در مرحله کودکی خود قرار دارد و هنوز بالغ نشده‌ و طبیعتاً در این مرحله درآمد فعالان این حوزه ممکن است متناسب با هزینه و تلاش‌شان نباشد.»

به باور دولتی، بازار اینشورتک ایران و خرید آنلاین بیمه نیاز به معرفی و فرهنگ‌سازی بیشتری دارد و همین عامل ناشناخته ماندن خدمات آنها در نرسیدن به بلوغ اینشورتک نقش داشته است. او در این باره می‌گوید: «گرچه فعالیت‌های زیادی در زمینه بازاریابی و مارکتینگ انجام داده‌ایم و به کمک بهبود و فروش خدمات به شکل اقساطی در آیتول، قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم و در حد خودمان خوب عمل کرده‌ایم؛ اما فعلاً هدف همه ما باید بزرگ‌تر کردن کیک صنعت اینشورتک باشد. ما سال گذشته و سال پیش‌ رو روی فرایند خرید بیمه متمرکز بودیم که بتوانیم تجربه بهتری را نسبت به خرید آفلاین برای مشتریان خلق کنیم. برای مثال در خرید آنلاین فرایند خرید قسطی را راحت‌تر از خرید آفلاین کرده‌ایم.»

به عقیده دولتی، آن‌قدر سهم خرید بیمه آنلاین در ایران کم است که فعلاً سهم دقیقی از اینشورتک‌ها در بازار به شکل دقیقی مشخص نشده است. او در این باره می‌گوید: «به معنای واقعی کلمه به دنبال افزایش سهم بازار این صنعت هستیم و تنها رشد آیتول را مد نظر قرار ندادیم. اگر با یک بیلبورد تبلیغاتی آیتول تعداد افراد بیشتری با خرید اقساطی بیمه خودرو آشنا شوند یا از ایده نوآورانه ما سایر استارت‌آپ‌ها هم استفاده کنند ما این را هم، برگ برنده‌ای برای این صنعت می‌دانیم.»

دولتی سوییچ آمیتیس و اتفاقات پایان شهریور و قطعی و اختلال اینترنت ۱۴۰۱ را از مهم‌ترین چالش‌های فعالان حوزه اینشورتک به حساب می‌آورد و می‌گوید: «کاربران با فیلترشکن کار می‌کردند و همین باعث اختلال در عملکرد پلتفرم آیتول می‌شد و ما بخشی از انرژی و زمان‌مان را باید صرف توضیح در این باره می‌کردیم و من همچنان مشکل فیلترینگ را از عوامل گریز نیروی انسانی در ایران می‌دانم. البته امسال خوشبختانه دیگر هیچ کدام از سرویس‌هایمان را تامین‌کنندگان قطع نکردند اما به هر حال رگولاتور و تصمیم‌های پشت پرده می‌تواند در کسب‌وکارهایمان تاثیر بگذارد.»

دولتی در پایان به ایجاد یک کنسرسیوم بین فعالان این صنعت اشاره می‌کند و می‌گوید: «امیدواریم بتوانیم یک کنسرسیوم از همکاران را تشکیل دهیم و در آن فرصت‌های تحقیقاتی بیشتری را فراهم کنیم. چون صنعت ما به قدری کوچک است که تنها هم‌افزایی است که می‌تواند سهم هر یک از ما را بیشتر کند.»

https://pvst.ir/ehm
سمانه سمیعتحریریه

    همه‌چیز از یک مطلب به اسم «اسپایدرزن» که در دوره ارشدم نوشته بودم شروع شد. درحالی که ۱۰ سال کارمند آژانس هواپیمایی بودم در همان روزها احساس کردم چقدر نوشتن را دوست دارم. از دی ۹۸ با کار در آژانس روابط عمومی پرسش و تولید محتوا شروع کردم. بعد از مدتی نوشتن بخش شرکت‌گردی پیوست را به عهده گرفتم و حالا خبرنگار ثابت پیوستم و دقیقا اینجا و در همین نقطه احساس می‌کنم از اینکه به پیوست، پیوستم خوشحالم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو