skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

سرنوشت تخفیفان چه خواهد شد؟

۲۷ تیر ۱۴۰۲

زمان مطالعه : ۸ دقیقه

تخفیفان که حالا بعد از ۱۲ سال بدون حضور نازنین دانشور، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار تخفیفان به ادامه فعالیت می‌پردازد، برنامه دارد که در  سه سال آینده وارد بورس شود. مدیرعامل فعلی تخفیفان از برنامه‌های پیش‌رو گفت که قرار است در راستای توسعه کسب‌وکار در لایه افقی و عمودی لاین‌های عمیق‌تری را ایجاد کنند و همچنین توسعه B2B را قوی‌تر کنند.

به گزارش پیوست؛ تخفیفان در سال ۱۳۹۰ با حضور خواهران نازنین و نگین دانشور تاسیس شد، حالا بعد از ۱۲ سال مدیرعامل و اصلی‌ترین بنیانگذارش، نازنین دانشور با مهاجرت از کشور بری همیشه از تخفیفان خارج شد. نگین دانشور مدیر اجرایی و احسان جهانی مدیرعامل جدید تخفیفان شد.

نگین دانشور هم‌بنیانگذار و مدیراجرایی تخفیفان درباره تاسیس تخفیفان گفت: مرداد ۱۳۹۰ ما تخفیفیان را لانچ کردیم. در سال ۱۳۹۵، ۷ میلیارد تومان جذب سرمایه داشتیم؛ ۳۶ درصد سهام شرکت را به سرآوا دادیم و ۷ میلیارد تومان دریافت کردیم. تخفیفان تا زمان کرونا هرسال بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد رشد داشت.

تخفیفان در سال ۱۳۹۸ روی سرویس کلاسیک تخفیفان، مارکت‌پلیس ایجاد کرد و به گفته خودشان علت آن هم این بود که می‌خواستند مشتری در هر جای ایران که هست، از تخفیفان استفاده کند و تخفیفان هم بتواند تعداد تخفیف‌ها را اسکیل کند.

نازنین دانشور، هم بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق تخفیفان، درباره سیر حرکت تخفیفان گفت: ما سال‌هاست در این حوزه در حال فعالیت هستیم و در بیزینس‌مدل خودمان هم کار می‌کردیم. طی سال‌های اولیه تمام تمرکزمان روی این بود که سرویس‌های حوزه لایف‌استایل مشتری‌ها را گسترش دهیم و با افزایش دسته‌بندی‌ها، سرویس‌های بیشتری ارائه دهیم. به این شکل می‌توانستیم در رقابت با نت‌برگ که آن زمان رقیب ما به حساب می‌آمد، سهم بازار خود را بیشتر کنیم؛ این وضعیت تا سال ۱۳۹۸ ادامه داشت. در سال ۱۳۹۸ که نت‌برگ در تخفیفان ادغام شد، به سمت پیاده‌سازی استراتژی‌های جدید و چرایی این ادغام حرکت کردیم. این اتفاق با شیوع کرونا همزمان شد و ما هم مانند تمام کسب‌و‌کارهای حوزه خدمات، به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفتیم. اما مسئله اینجا بود که ما یک‌سری استراتژی‌ها داشتیم و می‌خواستیم سرویس‌های جدیدی را پیاده کنیم و دسته خدماتی را که به مشتری‌ها ارائه می‌دهیم، گسترش دهیم.

استراتژی ادغام، برای ایجاد دسته‌بندی بیشتر در تخفیفان

نازنین دانشور درباره چشم‌انداز همیشگی تخفیفان توضیح داد: چشم‌انداز ما این بود افراد از نقطه‌ای که می‌خواهند یک خرید کوچک انجام دهند تا زمانی که بخواهند تصمیمات بزرگ‌تری در خرید بگیرند، بتوانند از تخفیفان استفاده کنند. پس نیاز داشتیم دسته‌بندی‌های جدید را فعال کنیم که یکی از استراتژی‌ها، ادغام بود. با مصادف‌شدن این اتفاق با شیوع کرونا، ناچار شدیم سرعت پیاده‌سازی کارهای فنی‌مان را زیاد کنیم و درنتیجه بخش‌های زیادی از پروژه‌های ما در فضای فین‌تک شکل گرفت. برنامه‌هایی که به‌مرور پیاده‌سازی می‌کنیم، جزو استراتژی ادغاممان بوده و فقط سرعتش به واسطه کرونا بالا رفت.

به اعتقاد نازینن دانشور، از آنجایی که تجربه ادغام این‌چنینی در کشور وجود نداشت، به‌لحاظ فرهنگی این ادغام برای کارکنان تخفیفان کار سختی بود.

جذب سرمایه و کمک از دولت

مدیرعامل سابق تخفیفان سخت‌ترین بخش کار خود را کمک‌گرفتن از دولت دانست و در این باره توضیح داد: ما در زمان کرونا نیاز به وام داشتیم. سال ۱۳۹۸ فروش تخفیفان ۹۵ درصد افت کرد؛ یکی از مهم‌ترین علت‌های این موضوع این بود که کسب‌و‌کارهایی مثل استخر، رستوران و غیره در زمان کرونا نابود شدند. در این شرایط ما در تلاش بودیم از دولت وام بگیریم و به به کسب‌و کارها بدهیم. این اولین باری بود که ما از دولت کمک گرفتیم.

تخفیفان در سه سال، فقط ۱۲ میلیارد وام گرفت

دانشور درباره مشکل دریافت وام ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ تا الان ما در چهار دوره مختلف برای دریافت وام اقدام کردیم. مشکل ما این بود مثل خیلی از شرکت‌ها مصوبه برای دریافت وام می‌آمد، بعد که می‌خواستیم وام بگیریم شرایط دادن ضمانت‌نامه را نداشتیم؛ زیرا در آن زمان شرایط شرکت‌ و صورت‌های مالی خیلی خوب نبود. در آن زمان تخفیفان و نت‌برگ در ۲ شرکت حقوقی دیگری فعالیت می‌کردند که صورت‌مالی آنها قوی‌تر بود. ما کل وامی که در این تاریخچه سه ساله گرفتیم ۱۲ میلیارد بود، حدود ۶ میلیارد را تسویه کردیم و بقیه اش را درحال بازپرداخت هستیم.

تخفیفان در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اهدافش را بازبینی کرد و از فضای صرف ایکامرس به مارکت‌پلیس و سرویس‌های فین‌تک حرکت کرد. در این خصوص دانشور گفت: ما سرویسی شدیم که به آدم‌ها کمک کنیم توان خرید بیشتری داشته باشند و قدرت خرید مردم بالا برود. ما به لندتک‌ها نزدیک شدیم. سرویس خرید کش‌بک اینترنتی را تیر ۱۳۹۹ بالا آوردیم. ما در این حوزه به ۴۱۰ وب‌سایت سرویس می‌دهیم. در اسفند ۱۳۹۹ که تقریبا سرویس‌ها کار نمی‌کرد ما سرویس کش‌بک حضوری را بالا آوردیم که امروز ادعای جدی در این حوزه داریم. در آن سال‌ها موفق شدیم با تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای این حوزه مثل رفاه، افق کوروش، جانبو، دیلی‌مارکت و غیره درارتباط باشیم.

امروزه تخفیفان در ۳۸۰ کتگوری صنفی و ۵۰۰ شهر حضور فعال دارد. تخفیفان با اپلیکیشن‌های فین‌تکی به صورت جدی از ایکامرس به مارکت‌پلیش و درواقع فضای فین تکی ورود کرد. درحال حاضر کش‌بک آپ، همراه بانک، سکه روی تخفیفان فعال است.

آینده تخفیفان

احسان جهانی مدیرعامل جدید تخفیفان و نت‌برگ درباره مسیری که تا الان تخفیفان گذرانده گفت: این مسیری که از آن صحبت شد تخفیفان را به یک برند محبوب تبدیل کرده است که عملا می‌توانیم بگوییم تنها بازیگر در حوزه تخفیف گروهی و آفلاین کش‌بگ و تنها بازیگر فعال در حوزه آنلاین کش‌بک است.

جهانی درباره مزیت رقابتی تخفیقان در نسبت با سایر کسب‌و‌کارهای این حوزه ادامه داد: وقتی فضای جامعه و سگمنت مشتریان مختلف را برسی می کنیم می‌بینیم افراد با رنج سنی مختلف حداقل یک‌بار ایمیل تخفیفان را دریافت کرده است. یعنی یک یوزر پول بسیار عظیمی در تخفیفان در ۱۰ سال گذشته ایجاد شده که ما می‌توانیم سرویس‌های مختلفی را روی آن تعریف کنیم.

تخفیفان علاوه بر پلتفرم آنلاین در پلتفرم آفلاین هم به مشتری خدمات می‌دهد. جهانی با تاکید براین نکته ادامه داد: این موضوع به ما کمک می‌کند چرخه کامل و زنجیره کاملی از خدمات را برای مشتریان ایجاد کنیم که عملا هر نیازی که مشتری دارد از یک خرید سوپرمارکتی تا یک خرید پوشاک یا دریافت سرویس در حوزه بیمه خودرو در یک سوپر پلتفرم برایش فراهم کنیم.

جهانی به اهمیت منابع انسانی در توسعه لایه‌های عملیات، فروش و بیزینس‌ لاین‌های مختلف پرداخت.

تخفیفان وارد بورس می‌شود

جهانی به اشاره به تغییرات ایجاد شده در ساختار مدیریتی توضیح داد: این تغییرات ایجاد شد نه تنها باعث نشد که در ساختار سهامداری اتفاقی بیفتد، بلکه سهامدران بیش از گذشته همراه ما هستند که بتوانیم کارهای توسعه‌ای شرکت را با برنامه‌ریزی دقیق پیش ببریم. نگین دانشورهمچون گذشته به عنوان بنیانگذار و سهامدار تخفیفان حضور دارد و در حوزه مدیریت عملیات، تعامل با وندورها و غیره فعالیت می‌کند.

جهانی که حالا به‌عنوان مدیرعامل تخفیفان در لایه استرتژی و فاندرزینگ فعالیت می‌کند درباره برنامه تخفیفان برای ورود به بورس گفت: ما برنامه داریم در سه سال آینده وارد بورس شویم و یکی از برنامه‌های جدی ما این است که بتوانیم در این راستا توسعه کسب‌وکار را در لایه افقی و عمودی داشته باشیم. یعنی علاوه بر اینکه ما بیزینس‌ لاین‌های فعلی‌مان را عمیق‌تر کنیم، به توسعه‌های افقی کسب‌و کارمان هم بپردازیم. همچنین توسعه B2B را قوی‌تر کنیم. یک ظرفیتی که ما داریم توسعه جغرافیایی تخفیفان است؛ ما می‌توانیم سگمنت بیشتری از مشتریان در طیف‌های بیشتری مورد هدف قرار دهیم.

به اعتقاد مدیرعامل تخفیفان، چیزی که در ادامه مسیر تخفیفان و نت‌برگ مهم است این است که بتوانیم نیازهای بیشتری از جامعه را پوشش دهیم که این نیازهای اساسی صرفا محدود به سرگرمی، تفریح، رستوران، حوزه‌های سلامت و غیره نباشد.

هر سه‌ ثانیه، یک مشتری

نازنین دانشور با اشاه به تعداد گروه‌هایی که تخفیفان با آنها در ارتباط است گفت: تخفیفان در ۳۵۰ دسته که تقریبا شامل تمام اصناف مورد نیاز مشتری است؛ مخاطب می‌تواند همه اینها را با تخفیفان شروع کند. طبق آمار ما یوزرهایی که در سال گذشته از سرویس تخفیفان استفاده کردند، متوسط ۱۲ و نیم درصد خرید بهتری داشتند. یعنی خدمت بیشتری دریافت کردند یا کالای ارزان‌تری خریدند. ما توانستیم سبد خرید را افزایش دهیم.

دانشور ادامه داد: در هر سه ثانیه، یک مشتری از سرویس تخفیفان استفاده می‌کنند و خرید بهتری را انجام می‌دهد. نسبت تعداد تراکنش‌های امروز تخفیفان نسبت به سال۹۸  که اوج تخفیفان و نت‌برگ بوده، چندین برابر شده است و این نشان از رشد تخفیفان است. امروز روزی است که تخفیفان در اوج اتفاقات ۱۲ سال فعالیتش قرار گرفته است.

دانشور با اشاره به این موضوع که بازار سرمایه در ایران هنوز راه طولانی دارد توضیح داد: ما یک برنامه‌ریزی حدود سه‌ساله برای ورود به بورس داریم. تخفیفان در کنار رشد ماهانه بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی اش توانسته به مرحله نقطه سر به سر  برسد؛ اما این موضوع به این معنا نیست که ما از جذب سرمایه گریزانیم و اگر کسی بخواهد فضای رشد ما را تسهیل کند استقبال می‌کنیم. اما این به معنی نیست که اگر تخفیفان جذب سرمایه نکند اتفاقی می‌افتد.

درنهایت نازنین دانشور درباره رضایت از ورودش به تخفیفان گفت: مسیری که تخفیفان به واسطه کمک نگین برای من رقم زد بسیار هیجان انگیز بود و یک بخشی از آرزوهای شخصی ام بود. من هیچ وقت از آمدنم به ایران پشیمان نیستم زیرا این تصمیم یک شبه نبود اما فضای چند سال اخیر ایران، یک‌سری مسائل را سخت کرد.

https://pvst.ir/fgw

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو