skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

امکان پست متنی به تیک‌تاک اضافه شد، شبکه‌های اجتماعی ایده جدیدی ندارند

۳ مرداد ۱۴۰۲

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تیک‌تاک، شبکه اجتماعی برآمده از چین، امکان انتشار پست متنی را با سازوکاری شبیه به استوری‌های اینستاگرام فراهم کرده است. کاربران به عبارت ساده می‌توانند به جز عکس و ویدیو، متن خود را نوشته و با پس زمینه‌ای رنگی منتشر کنند. خبر دیگری که اینبار هم نه یک نوآوری بلکه کپی‌برداری از رقبا است.

با یک نگاه ساده به اخبار اخیر شبکه‌های اجتماعی یک روند مشترک را مشاهده می‌کنید. شبکه‌های اجتماعی بیش از آنکه چیز جدید در اختیار کابران بگذارند تنها از یکدیگر کپی می‌کنند.

ایده جدیدی به چشم نمی‌خورد

شاید بزرگترین خبر امسال انتشار تردز، شبکه اجتماعی متن‌محور متا و رقیب توییتر باشد و از سوی دیگر توییتر نیز به امکاناتی مثل انتشار ویدیوهای بلند را برای کاربران فراهم کرده است.

افزون بر این تلگرام هم امکان انتشار استوری را برای مشترکان پولی خود فراهم کرده و حالا تیک‌تاک پست متنی را به پلتفرم خود آورده است؛ قابلیتی که در واقع یک نسخه برداری ساده از استوری اینستاگرام (آنهم نسخه‌برداری از اسنپ‌چت) است و توجه مدیران این پلتفرم به محتوای متنی را نشان می‌دهد.

به نظر بیشتر قابلیت‌های جدید شبکه‌های اجتماعی نسخه برداری از دیگری است و همگی قصد دارند بازار خود را با کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی پر کنند. توییتر با ویدیو‌های بلند به دنبال جذب مخاطبانی است که شاید یوتیوب را پلتفرم اصلی خود می‌دانند. اسپیس‌‌های توییتری را هم که قدمت بیشتری دارند را می‌توان نسخه‌برداری از کلاب‌هاوس، یکی از معدود پلتفرم‌های نوآور چندسال اخیر، دانست.

متا، مالک بزرگترین اکوسیستم شبکه اجتماعی که میلیارد‌ها کاربر را زیر چتر خود دارد، علاوه بر عرضه تردز که همزادی برای توییتر است در گذشته بارها و بارها قابلیت‌های مختلف دیگر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از جمله اسنپ‌چت، و تلگرام را کپی‌برداری کرده است.

شاید شبکه‌های اجتماعی راهکار جدیدی برای جذب مخاطب در اختیار نداشته باشند اما به خوبی بر اهمیت داده‌ها و اطلاعات کاربران واقف‌اند و داده‌های صوتی، تصویری و متنی ما هرکدام به نحوی برای شرکت‌ها ارزشمند هستند و شرکت‌ها به دنبال سبد کاملی از این اطلاعات می‌گردند.

گفتنی است که موج دیگری که شاید چندان هم از پلتفرم‌های اجتماعی دور نباشد به تحولاتی در فعالان این حوزه دامن زده است.

فعلا سوار بر موج هوش مصنوعی

جهان شاید اولین بار با ChatGPT از نزدیک با یک ابزار هوشمند و همه‌کاره آشنا شد. پس از آن گوگل ابزار مشابهی به نام بارد را عرضه کرد و مایکروسافت نیز Bing Chat را در اختیار کاربران گذاشته که البته ارتباط نزدیکی با قلب تپنده ChatGPT یا همان مدل زبانی GPT-4 دارد.

تمرکز اصلی ابزارهای هوش مصنوعی، حداقل نسخه‌های فعلی، بر محتوای متنی است. هرکدام از این ابزارها قلب تپنده‌ای از جنس مدل زبانی بزرگ (LLM) دارند و این مدل‌ها از محتوای متنی تغذیه می‌کنند. هرآنچه در اینترنت قابل دسترسی است برای آموزش این مدل‌ها استفاده می‌شود و شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های متمرکز بر متن (از جمله توییتر، تردز و ردیت) منبع ارزشمندی برای آموزش این مدل‌ها هستند.

توییتر یا با نام جدیدش X، چندی پیش دسترسی بدون حساب کاربری به محتوای خود را برای مدتی مسدود کرد. پس از آن بحث محدودیت خواندن به میان آمد و پیش از آن هم هزینه API یا رابط برنامه‌نویسی این شبکه اجتماعی افزایش یافت. ماسک می‌گوید شبکه اجتماعی تحت مالکیت او گنجینه‌‌ای از اطلاعات برای شرکت‌های هوش مصنوعی است و آنها نباید به رایگان از آن استفاده کنند.

گنجینه‌ای که شاید متا هم با شبکه اجتماعی تردز به دنبال ساخت نسخه مشابهی از آن باشد. متا همچنین قابلیت ساخت و انتشار محتوا در کانال‌ها را نیز به واتساپ اضافه کرده است.

ردیت، دیگر پلتفرم محبوبی که گنجینه عظیمی از محتوای متنی دارد، نیز به تازگی استفاده از رابط برنامه نویسی خود را پولی کرد. استیو هافمن، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت شرکت‌ها باید در ازای اطلاعاتی که ردیت استخراج می‌کنند ارزشی را به کاربران بازگردانند.

او می‌گوید محتوای ردیت برای آموزش مدل‌های بزرگ یادگیری ماشینی و تولید متن از جمله GPT-4 استفاده می‌شود.

البته که هنوز هم مبنای اصلی ارزشگذاری شبکه‌های اجتماعی بازدهی تبلیغاتی است که به الگوریتم مورد استفاده و تعداد کاربران آنها بستگی دارد اما هوش مصنوعی و ارتباط آن با این صنعت ممکن است کفه ترازو را به سمت بازیگران نسبتا کوچکی مثل توییتر و ردیت که بر محتوای متنی تمرکز دارند کج کند.

 

 

 

https://pvst.ir/fio
برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو