skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

آموزش

صبا رضایی نویسنده میهمان

سرمایه‌گذاری مشکل اصلی پلتفرم‌های آموزش آنلاین

صبا رضایی
نویسنده میهمان

۲۲ آذر ۱۴۰۲

زمان مطالعه : ۶ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۹ دی ۱۴۰۲

سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه یکی از مشکلات اصلی پلتفرم‌های آنلاین به شمار می‌آید. این پلتفرم‌ها که با آغاز دوره همه‌گیری کرونا رشد قابل توجهی کردند هر چند رشدشان پس از پایان این دوره نیز ادامه دارد اما برای توسعه بیشتر نیازمند جذب سرمایه هستند اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران زیاد علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند.

به گزارش پیوست، مدیرعامل ایسمینار، مانوئل اوهانجانیانس می‌گوید: مشکل اصلی پلتفرم‌ها کمبود نقدینگی و سرمایه است. سرمایه‌گذاران رغبت کمتری به سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های آموزشی دارند و پلتفرم‌های آموزشی نیز تلاش می‌کنند با درآمدی که کسب می‌کنند، رشد کنند.

از نظر او در حال حاضر سرمایه عظیمی وارد پلتفرم‌ها نمی‌شود. البته به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی، سرمایه‌گذاری عظیم در هیچ حوزه‌ای صورت نمی‌گیرد چراکه ریسک بالایی دارد. او از دیگر مشکلات پلتفرم‌های آموزش آنلاین را اختلال‌ در اینترنت عنوان کرد. چرا که با هر نوع اختلالی امکان سرویس دهی آنها به شدت کاهش می‌یابد.

با این وجود او می‌‌گوید که درآمدهای این پلتفرم نسبت به گذشته افزایش داشته است. طبق گفته اوهانجانیانس امسال درآمد و استقبال کاربران از ایسمینار بسیار بالا بود. مهرماه نسبت به شهریور رشد دوبرابری درآمد داشتیم. آذرماه نیز نسبت به آبان‌ماه درآمدمان دوبرابر شد. به طور کلی امسال درآمد ایسمینار همواره رو به افزایش است و قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست. امیدواریم اتفاق جدیدی رخ ندهد و با قطعی اینترنت مواجه نشویم.

البته برخی دیگر از پلتفرم‌ها رویکرد درآمدی از پلتفرم‌ها ندارند، زهرا عمرانی، مدیرعامل کاریار گفت: ما از ابتدا مدل غیرانتفاعی بودیم و هرگز قصد نداشتیم از طریق آموزش کسب درآمد کنیم. قصدمان این است که دسترسی ایجاد کنیم برای افرادی که تاکنون به آموزش باکیفیت دسترسی نداشته‌اند. به همین منظور پلتفرم را در استان‌های کم برخوردار و محروم در دسترس کاربران قرار داده و امکان ثبت نام را برای آن‌ها فراهم کردیم.

طبق گفته او، دانش‌پژوهان ۵ درصد از هزینه را پرداخت می‌کنند و ۹۵ درصد نیز بورسیه می‌شوند. کاریار هزینه خود را از طریق نیکوکاران و حامیان خود تامین می‌کند. خوشبختانه شرکت‌هایی مانند دیوار، دیجی‌کالا، اسنپ و کافه بازار حمایت کردند از آموزش و کاربران کاریار را بورسیه کردند. آموزش‌ها برای کاربران بسیار ارزان است و هدفمان این است که علاقمندان به خاطر هدف مالی و عدم دسترسی از آموزش بازنماند.

هر چند شاید به نظر برسد، میزان استقبال از پلتفرم‌های آموزش آنلاین پس از کرونا کاهش یافته است اما مدیران این پلتفرم‌ها همچنان خبر از افزایش استقبال از این پلتفرم‌ها می‌دهند.

مجید خواهانی، مدیرعامل اسکای‌روم در این خصوص به «پیوست» می‌گوید: میزان کاربران اسکای‌روم هرچند نسبت به دوره همه‌گیری کرونا افت کرده است، اما همچنان رو به توسعه است. طبق گفته او تعداد کاربران این پلتفرم نسبت به قبل از پاندمی،  ۱۰۰ درصد رشد داشته و نسبت به دوران شیوع کرونا، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

اما وحید صفاریان، توسعه دهنده پلتفرم مکتب‌خونه معتقد است: پس از پاندمی کرونا، استقبال از مکتب‌خونه افزایش یافته است. کاربران مکتب‌خونه از تمامی رده‌های سنی هستند اما بیشتر کاربران دانشجویانی هستندکه برای بازار کار آماده می‌شوند، یا کارمندانی که قصد دارند مهارت‌های خود را توسعه دهند.

علیرضا اردوبادی، مدیرعامل اینورس با اشاره به اینکه پس از دوره کرونا تقاضا برای شرکت در دوره‌های حضوری افزایش یافته گفت: به دلیل افزایش هزینه‌ها ما همچنان ترجیح می‌دهیم که کلاس‌ها را غیرحضوری و آنلاین برگزار کنیم.

نوسانات دوران پساکرونا

مانوئل اوهانجانیانس، مدیرعامل ایسمینار به «پیوست» می‌گوید: در دوران شیوع کرونا، پلتفرم‌های آموزشی رشد چشمگیری داشتند. در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پلتفرم‌های آموزشی با رشد کمتری به نسبت دوران کرونا مواجه شدند با این حال در سال جاری، تعداد کاربران پلتفرم‌های آموزشی رو به افزایش بود و رشد چشمگیری داشت. همچنین آموزش‌های تعاملی و آنلاین به مراتب رشد با شتاب بیشتری افزایش یافت، چراکه سبک یادگیری افراد تغییر کرده است. به دلایل مختلف مانند ترافیک، دوری از مرکز و موارد مشابه، بسیاری از افراد تمایلی به دوره‌های حضوری ندارند..

از نظر او شهروندان ترجیح می‌دهند دوره‌های آموزشی آنلاین حضور یابند. این خبر بسیار خوبی برای پلتفرم‌های آموزشی است. افرادی که در شهرهای دوردست و محروم زندگی می‌کنند، دسترسی به دوره‌های آموزشی حضوری باکیفیت ندارند، اما از طریق پلتفرم‌های آموزشی، فرصت حضور در دوره‌ها و یادگیری مباحث مختلف برای آن‌ها نیز فراهم می‌شود.

محتوا برای همه

یکی از مزیت‌های پلتفرم‌های آموزشی آنلاین امکان دسترسی به محتوای تولید شده از سوی این پلتفرم‌ها برای طیف گسترده‌تری از افراد است.

توسعه دهنده پلتفرم آموزشی مکتب‌خونه معتقد است پلتفرم‌های آنلاین امکان دسترسی به محتوای تولید شده در ایران را برای ایرانیان خارج از کشور نیز فراهم می‌کند و این یکی از نکات قابل توجه پلتفرم‌های آموزشی آنلاین است.

صفاریان،توسعه‌دهنده پلتفرم آموزشی مکتب‌خونه می‌گوید: دوره‌های مکتب‌خونه را ایرانیان مهاجر و مقیم دیگر کشورها نیز خریداری می‌کنند. دوره‌ها برای ایرانیان خارج از کشور به دلار به فروش می‌رسد.

به گفته او دوره‌های فناوری بازار هدف بزرگتری دارد و بیشترین استقبال از این دوره‌ها می‌شود چراکه کارشناسان و دانش‌پژوهان فناوری اطلاعات برای آموزش نیز از ابزارهای فناوری استفاده می‌کنند و آمار استفاده از آن نیز همواره رو به افزایش است.

نسل جوان، بازار هدف پلتفرم‌های آموزشی

بازه سنی ۳۰ تا ۴۵ بیشترین استقبال را از پلتفرم‌های آموزش آنلاین می‌کنند. به نظر می‌رسد مشغله کاری این گروه سنی موجب می‌شود که ترجیح دهند تا برای آموزش‌های جدید یا شرکت در جلسات مختلف به جای حضور در جلسات یا کلاس‌های آموزشی از بسترهای مختلف آنلاین استفاده کنند.

خواهانی،مدیرعامل اسکای‌روم، تنوع مخاطبان اسکای‌روم را بالا می‌داند و مخاطبان اصلی این پلتفرم‌ها را نسل Z می‌داند. البته مشتریانی که توسط شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی جذب پلتفرم اسکای‌روم می‌شوند در بازه سنی ۳۰ تا ۴۵ ساله هستند.

اما واقعیت آن است که یکی از خصوصیات آموزش آنلاین امکان استفاده فراگیر از این بسترها و از بین رفتن محدودیت‌ها یادگیری است از همین روست که وحید صفاریان، توسعه‌دهنده پلتفرم مکتب‌خونه می‌گوید: در حال حاضر دوره‌هایی برای کودکان نیز داریم. کاربران و دانش‌پژوهان مکتب‌خونه از ۱۰ سال تا ۷۰ ساله هستند. اگرچه کاربران ۷۰ ساله کمتر از دیگر گروه سنی هستند اما بسیار مشتاق و پیگیر در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند و تعدادشان از حد تصور بیشتر است. بیشتر به دوره‌هایی علاقمندند که مهارت‌های مورد علاقه‌شان را آموزش می‌دهد. اکنون دوره‌های کودکان نیز دردسترس است. با این‌همه بیشترین مخاطبان نسل جوان هستند.

به نظر می‌رسد در صورتیکه سرمایه‌گذاری بهتری روی پلتفرم‌های آموزش آنلاین صورت گیرد، این بسترها می‌توانند طی سال‌های آینده توسعه بیشتری پیدا کنند.

https://pvst.ir/go8

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو