skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

سود دیوار از اشتراک‌گذاری APIهایش چیست؟

سمانه سمیع تحریریه

۱۷ دی ۱۴۰۲

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۴۰۲

«دیوار» به عنوان پلتفرم آگهی آنلاین بستر پلتفرم خود را باز و اجازه دسترسی به APIهای این پلتفرم را در قالب امکانی با نام «کنار دیوار» برای سایر کسب‌وکارهای بخش خصوصی فراهم کرد.

به گزارش پیوست، دیوار اولین شرکت خصوصی است که این امکان را برای سایر کسب‌وکارها فراهم کرده تا علاوه بر استفاده از APIهای دیوار به کاربران این پلتفرم نیز سرویس دهند. تاکنون ۴۰ پلتفرم به طور مستقیم به دیوار متصل شده‌اند و از طریق افزونه به کاربران دیوار سرویس می‌دهند.

دیوار در شرایطی امکان دسترسی به APIهای این پلتفرم را برای سایر کسب‌وکارها فراهم کرده که پلتفرم‌های دولتی هنوز حاضر به باز کردن داده‌های خود نبودند و تنظیم‌گران با وجود اینکه بارها بخش‌های مختلف را ملزم به اشتراک داده با یکدیگر کرده‌اند، به‌سختی حاضر به این کار شده‌اند. اما حالا دیوار در اقدامی که فعلاً آن را رایگان اعلام کرده این امکان را در اختیار سایر کسب‌وکارها قرار داده است.

مدیران دیوار، علت پیاده‌سازی این تفکر را افزایش ارزش اسمی این پلتفرم و خلق ارزش برای کاربر عنوان می‌کنند و می‌گویند «کناردیوار» سرویسی تجاری نیست و با هدف تجاری‌سازی ارائه نشده است. برخی کارشناسان اکوسیستم این اقدام دیوار را گامی در جهت بزرگ شدن ارزش اسمی دیوار و ورود به بورس می‌دانند. موضوعی که مدیران دیوار آن را کاملاً رد یا تایید نمی‌کنند و معتقدند این سرویس تاثیری در این تصمیم ندارد.

دیوار از «کناردیوار» به دنبال درآمد نیست

صدرا علی‌آبادی، مدیر ارشد محصول دیوار، در این باره می‌گوید: دیوار بیش از ۵۰ میلیون کاربر دارد و یکی از بسترهای مهم تجارت الکترونیکی در ایران است که ماموریت وصل کردن طرفین معامله را بر عهده دارد. اما از آنجا که تقریباً روزانه ۵۰۰ هزار آگهی در دیوار ثبت می‌شود، در برخی موارد مواقع کاربران نمی‌توانستند به‌راحتی از خدمات شرکت‌های دیگر در بخش‌های بعدی معامله استفاده کنند. در این نقطه بود که به فکر ایجاد سرویسی به نام «کنار دیوار» افتادیم.

او در ادامه یکی از ماموریت‌های دیوار را دموکراتیک کردن خرید می‌داند و می‌گوید: ما در کنار فروشنده‌های خرد قرار گرفته‌ایم چون ماموریت ما C2C است و برای انجام این ماموریت که زنجیره ارزش دیوار را تکمیل کنیم، «کناردیوار» را اضافه کرده‌ایم.

صدرا علی‌آبادی مدیر ارشد محصول دیوار

علی‌آبادی در پاسخ به پیوست مبنی بر اینکه مزیت مالی این کار برای دیوار چیست هم می‌گوید: ما با این کار هیچ درآمد مالی‌ای کسب نمی‌کنیم و هیچ‌گونه پلن درآمدی کوتاه‌مدتی از آن نداریم. ضمن اینکه ما از طریق در کنار شرکای تجاری بودن، رشد می‌کنیم و مزیت آن برای ما بیشتر شدن ارزش دیوار است. ما به این نتیجه رسیدیم که باید استراتژی‌مان را تغییر دهیم. تاکید می‌کنم کنار دیوار در فاز آزمایشی رایگان است و هدف ما درآمدزایی کوتاه‌مدت از این پلتفرم نیست.

علی‌آبادی ادامه می‌دهد: راهکار جدید دیوار که با عنوان «کناردیوار» شناخته می‌شود بهبود تجربه کاربران‌ با ایجاد نوآوری باز در همکاری با اکوسیستم فناوری کشور است. حالا کاربران دیوار می‌توانند در پلتفرم دیوار از خدمات شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های دیگر در مراحل انجام معامله استفاده کنند.

طبق گفته علی‌آبادی «کناردیوار» بستری برای افزودن اطلاعات و خدمات به دیوار است و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها با ارائه‌ خدمات خود در کنار دیوار، می‌توانند ضمن توسعه کسب وکار، به کاربران کمک کنند تجربه‌ خرید و فروش ساده‌ و امنی پیدا کنند.

او توضیح می‌دهد: مثلاً امکان پرداخت امن برای خریدار و فروشنده‌ در هنگام مکالمه متنی، از طریق تومن فراهم شده است. یعنی با انتخاب «پرداخت امن» پولی که بابت خرید کالا یا خدمات یا بیعانه پرداخت شده در حسابی واسطه‌ قرار می‌گیرد و تنها پس از تایید کاربر به حساب طرف مقابل منتقل می‌شود و به این ترتیب ریسک کلاهبرداری از بین می‌رود.

دیوار یک پلتفرم باز؛هدف دموکراتیک کردن معامله است

علی‌آبادی اسنپ‌باکس، تپسی‌پک، پادرو و پستکس را هم از مواردی معرفی می‌کند که اکنون فعالیت خود را در زمینه رساندن مرسوله‌ها برای کاربران در بستر «کناردیوار» شروع کرده‌اند. او در این باره توضیح می‌دهد: از پیشتر موضوع اطمینان به صحت اطلاعات آگهی‌های خودرو و کارشناسی را با تامین‌کنندگانی مثل «کارنامه» پیش می‌بردیم و حالا «همراه‌مکانیک» هم به دیوار اضافه شده است و دیگر خریدارها می‌توانند با استفاده از افزونه‌های آگهی، برای هر آگهی تقاضای کارشناسی یا ارزیابی قیمت بدهند. «الوملک» هم به عنوان سرویس ارزیابی قیمت و کارشناسی ملک در دیوار به کمک کاربران آمده است. افزونه‌ای مثل امضانو (لامینگو) در چت دیوار هم برای امضاهای قراردادها به دیوار اضافه شده است.

علی‌آبادی هدف از این تغییر در پلتفرم‌ را تبدیل دیوار به «پلتفرمی باز» برای حضور و فعالیت دیگر سرویس‌ها به منظور ارائه خدمات باکیفیت و راحت‌تر به کاربران عنوان می‌کند و می‌گوید: گرچه «کناردیوار» با حضور شرکت‌های اکوسیستم استارت‌آپی فعالیت خود را آغاز کرده اما بقیه ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی هم می‌توانند در حوزه‌های پنل‌‌ کسب‌وکاری، محتوای آگهی‌ها و چت، افزونه‌های خود را توسعه دهند و با فعال‌سازی آن روی دیوار مشتری مناسب خدمات خود را پیدا کنند.

او در ادامه به شرایط استفاده از کناردیوار اشاره می‌کند و می‌گوید: کسب‌وکارهایی که در رقابت مستقیم با دیوار باشند طبیعتاً کناردیوار فضای مناسبی برایشان نیست چون ما این امکان را برای هماهنگ کردن نیازهای کاربران و تکمیل زنجیره خدمات دیوار فراهم کرده‌ایم.

مدیر ارشد محصول دیوار در پایان درباره ظرفیت‌پذیری دیوار در پلتفرم باز توضیح می‌دهد: همین حالا بدون اینکه کناردیوار اعلام عمومی شود، بیش از ۴۰ تامین‌کننده سرویس در کنار دیوار قرار گرفته‌اند و پلتفرم ما آماده اسکیل کردن است. گردش مالی بین سرویس‌های پرداخت امن، دلیوری و احراز هویت چیزی بیش از ۱۰ میلیارد تومان ماهانه‌ برای شرکای تجاری ما به همراه داشته و همین امکان به خودی خود نشان می‌دهد کناردیوار شرایط مناسبی برای شرکای تجاری ما فراهم کرده است.

https://pvst.ir/gvo
سمانه سمیعتحریریه

    همه‌چیز از یک مطلب به اسم «اسپایدرزن» که در دوره ارشدم نوشته بودم شروع شد. درحالی که ۱۰ سال کارمند آژانس هواپیمایی بودم در همان روزها احساس کردم چقدر نوشتن را دوست دارم. از دی ۹۸ با کار در آژانس روابط عمومی پرسش و تولید محتوا شروع کردم. بعد از مدتی نوشتن بخش شرکت‌گردی پیوست را به عهده گرفتم و حالا خبرنگار ثابت پیوستم و دقیقا اینجا و در همین نقطه احساس می‌کنم از اینکه به پیوست، پیوستم خوشحالم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو