skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

استارت‌آپ‌ها چه زمانی باید شکست را بپذیزند؟

۱۹ اسفند ۱۴۰۲

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

«ساختن چیزی که کسی نمی‌خواهد» قصه‌ای است که برای تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های تازه‌کار تکرار می شود. مدیرعامل دیجی‌نکست و معاون نوآوری و کارآفرینی هم‌آوا، ناتوانی استارت‌آپ‌‌های تازه‌کار در حل مساله را از دلایل توقف روند اجرای کار استارت‌آپی می‌دانند و معتقدند بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها علاوه بر نیاز بازار،‌ باید زمان اعلام شکست را نیز بدانند و اگر موفق نشدند به‌سرعت از بازار خارج شوند.

به گزارش پیوست، میزان شکست استارت‌آپ‌‌ها قطعاً بیشتر از موفقیت‌های آنهاست. آمارهای CB Insights نشان می‌دهد ۷۰ درصد از استارت‌آپ‌‌های حوزه فناوری شکست می‌خورند. در دسته‌ شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ محصولات سخت‌افزاری، آمار نگران‌کننده‌تر است. در این دسته شکست به ۹۷ درصد می‌رسد. موضوعی که حائز اهمیت است فهمیدن زمان توقف کار از سوی استارت‌آپ‌‌ تازه‌کار است. زمان طلایی که موجب می‌شود استارت‌آپ‌‌ تازه‌کار متوجه شود ادامه دادن راه، بیهوده است و باید سرمایه‌گذاری‌ای را که انجام داده برای اتلاف نکردن منابع مالی خود هرچه زودتر خارج کند.

کیوان محیط مافی، مدیرعامل دیجی‌نکست، درباره زمان توقف ایده‌ای که یک استارت‌آپ‌ در حال اجرا کردنش است می‌گوید: استارت‌آپ‌‌ها قبل از هرچیزی باید در بازار کار، آن ایده را جست‌وجو کنند. ناتوانی در حل مساله یا همان اختلاف بین ایده و نیاز بازار مشکل بسیار جدی در بین تازه‌کارهاست. به عنوان مثال اگر ایده یک استارت‌آپ‌ در حوزه املاک باشد، باید در وهله اول سازوکار بازار املاک را بررسی کنند تا بدانند آن ایده چطور می‌تواند در آن بازار جا پیدا کند و فرکانس آن اتفاق چقدر است. یوزر واقعی آن حوزه را بشناسد و در رفع مشکلات آن در دنیای خارج از ایده تلاش کند. اگر ایده‌ای که استارت‌آپ‌ تازه‌کار پیاده کرده است در جهت رفع نیاز کاربر نباشد، آن ایده با شکست مواجه خواهد شد.

 

او افزود: بسیاری از استارت‌آپ‌‌ها برای شروع کار اعتبارسنجی طرح و تحقیق بازار را به‌درستی انجام نمی‌دهند، از این رو نمی‌توانند نظر سرمایه‌گذار را جلب کند. مساله اصلی این است که استارت‌آپ‌، سهم از بازار مناسب را پیدا نمی‌کند و قاعدتاً به مرحله بعدی نمی‌رسد.

حل مناقشات داخل تیم هم جزو مسائلی است که بنیان‌گذار نمی‌داند در چه زمانی باید عضوگیری و مدیریت کند.

محیط‌مافی با اشاره به جلسه مدیران عامل مستقر در کارخانه نوآوری و نتایج ارائه‌شده از حمایت ۶ مجموعه شتاب‌دهی از استارت‌آپ‌ درباره ضرورت حضور شتاب‌دهنده‌ها گفت: طبیعتاً سرمایه‌گذارهای بزرگ به استارت‌آپ‌ تازه‌کار اعتماد نمی‌کنند اما مجموعه‌های شتاب‌دهنده می‌توانند از کسانی که ایده دارند و اول راه هستند حمایت کنند. در راند اول از نظر سرمایه‌گذار اولین چیزی که مورد توجه است مشخصات و نظارت شتاب‌دهنده روی استارت‌آپ‌ تازه‌کار است. در این صورت سرمایه‌گذار می‌تواند مطمئن باشد که اصول اولیه در رابطه با ایده طی شده است. شتاب‌دهنده‌ها در بازاریابی آن ایده نقش حامی و حمایتگر را ایفا می‌کنند اما بازاریابی کلی و پیدا کردن کاربر بر عهده خود استارت‌آپ‌ است.

مدیرعامل دیجی‌نکست درباره پرطرفدارترین و نتیجه‌بخش‌ترین ایده در میان استارت‌آپ‌‌ها گفت: در زمانه فعلی در دنیا و ایران استارت‌آپ‌‌ها به سمت ایده‌های کسب‌وکاری «B2B» می‌روند. هنوز شرکت‌ها مشکلاتی دارند که برای رفع آن به نرم‌افزار روی می‌آورند. از این رو بیشترین خروجی‌های موفق را استارت‌آپ‌های «B2B» به دست آورده‌اند. دیجی‌نکست هم سعی می‌کند استارت‌آپی را که سرویس «B2B» دارد با بیزینس‌های دیگر در تعامل قرار دهد.

استارت‌آپ‌ها چیزی بسازند که بقیه بخواهند

سهیل عباسی، معاون نوآوری و کارآفرینی هم‌آوا، درباره عوامل شکست استارت‌آپ‌های تازه‌کار گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل شکست استارت‌آپ‌های تازه‌کار «ساختن چیزی است که کسی نمی‌خواهد». این قصه‌ای است که برای تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های تازه‌کار تکرار می‌شود. البته این مورد را با این پیش‌فرض می‌گویم که تیم‌های تازه‌کار توانسته باشند تا عرضه محصول به بازار انسجام خود را حفظ کنند چرا که بسیاری از آنها به دلایلی مانند نبود تناسب میان تیم و چشم‌انداز کسب‌وکار یا نبود مهارت‌های کار تیمی به اختلاف می‌خورند و از هم گسسته می‌شوند.

او افزود: یکی از بهترین توصیه‌هایی که می‌توانم به استارت‌آپ‌های تازه‌کار ارائه کنم را در قالب یک مثال مطرح می‌کنم. بیایید فکر کنیم استارت‌آپ‌ها مانند یک هواپیما هستند که روی باند پرواز آرام‌آرام شروع به حرکت کرده‌اند و هدف‌شان این است که در زمان مناسب از باند پرواز بلند شوند و اصطلاحاً تیک‌آف کنند. هر باند پروازی یک طول مشخصی دارد. مانند هر استارت‌آپی که یک میزان مشخصی از سرمایه و انرژی و شوق برای کارش دارد. اگر یک هواپیما در حرکت خود به سرعت مناسب نرسد نخواهد توانست در زمان مناسب تیک‌آف کند و به انتهای باند می‌رسد در اصل منابع استارت‌آپ تمام می‌شود و نتوانسته است به‌درستی پرواز کند یا وارد بازار شود.

توصیه مهم به استارت‌آپ‌های تازه‌کار این است که مساله درست را انتخاب کنند، یعنی مساله‌ای که به اندازه کافی مخاطب داشته باشد و بر اساس آن، راه‌حل مناسب ارائه دهند. سپس یک MVP بسازند و به طور مداوم تناسب نمونه‌های اولیه محصول خود را با بازار هدف‌شان بسنجند. هر زمان که داده‌های بازار به آنها نشان داد این تناسب به دست نمی‌آید یا حرکت در این مسیر با موانع غیرقابل حل برخورد کرده است،‌ بهتر است یک شکست کوچک را بپذیرند و قبل از پایان منابع، اصطلاحاً Pivot کنند. چراکه شکست‌های کوچک و یافتن راه‌های جدید ناشی از آن، می‌تواند پل پیروزی‌شان را بسازد. به اصطلاح سیلیکون ولی: Fail Fast, Succeed Faster.

استارت‌آپ‌های حوزه اقتصاد دیجیتالی موفقیت بیشتری به دست آوردند

عباسی گفت: اولین سرمایه‌گذاری‌های ایران مانند کشورهای دیگر در حوزه ICT ،IT و اقتصاد دیجیتالی انجام گرفت و نهادهای مختلفی مانند شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری‌ها و VCها به‌ویژه در سال‌های برجام در این صنعت تشکیل شد؛ اما به دلیل اینکه تعداد استارت‌آپ‌های اقتصاد دیجیتالی مانند حوزه‌های ecommerce و پلتفرم‌های خدماتی و فین‌تک‌ها به نسبت سایر حوزه‌ها بیشتر هستند، سهم بیشتری از موفقیت نصیب آنها شده است؛ البته سرمایه‌گذاری‌هایی هم روی حوزه‌هایی مانند سلامت، حمل‌ونقل و لجستیک و اخیراً کشاورزی صورت گرفته است که با توجه به سطح بالای رگولاتوری در برخی از آنها، اگرچه استارت‌آپ‌های موفقی را به اکوسیستم معرفی کرده‌اند اما هنوز نام‌های زبانزد و تعداد قابل توجه ندارند.

https://pvst.ir/hfp

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو